هفته نامه

بررسی ابعاد حقوقی و مدیریت خطر در استفاده از اینکوترمزها

 

عرفان اسلامی خاور

کارشناسی ارشد حقوق تجارت بینالملل

وکیل پایه یک دادگستری

 

 

 

 

خریدار فقط مسئولیت آخرین قسمت حمل و نقل را بر عهده دارد. همچنین مسئولیت تنظیم و پرداخت هرگونه اسناد واردات می‌باشد و پرداخت مالیات نیز
بر عهده خریدار است. فروشنده موظف است هرگونه اسناد یا اطلاعات مورد نیاز برای امکان واردات موفق را به هزینه خریدار تحویل دهد. عوارض و مالیات واردات نیز باید توسط خریدار پرداخت شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در مقاله منتشر شده در صفحه ۴ شماره ۱۳۲ هفته‌نامه حامی‌عدالت، به معرفی و تشریح مبحث اینکوترمز‌ها با اصلاحات سال ۲۰۲۳ پرداخته شد و برخی مصادیق آن از جمله EXOWRKS، FCA و FAS بررسی گردید. در ادامه نوشته یاد شده، در مقاله پیش رو ۴ مورد دیگر از موارد اینکوترمز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

FOB

طبق شرایط FOB (مخفف عبارت Free on Board)، فروشنده کالا را برای صادرات ترخیص می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که برای حمل در بندر مبدأ به کشتی تحویل داده شده و در کشتی بارگیری می‌شود.

خریدار ریسک و هزینه‌های حمل و نقل از جمله هزینه ترخیص، واردات و عوارض را به محض بارگیری کالا در کشتی حمل و نقل در بندر مبداء بر عهده می‌گیرد.

زمانی که کالا در کشتی بارگیری شود، خطرات و هزینه‌ها به خریدار منتقل می‌گردد و قبل از بارگیری، هزینه و خطرات بر عهده فروشنده خواهد بود.

‏FOB فقط برای حمل و نقل اقیانوس یا آبراه داخلی اعمال می‌شود. به این ترتیب، مکان نامگذاری شده همیشه یک بندر است. اگر راه حمل حامل اصلی از طریق هوا، زمین یا راه آهن باشد اعمال نمی‌شود.

این اصطلاح معمولاً برای محمولههای فله (مانند نفت یا غلات) یا حمل و نقل از آسیا استفاده می‌شود.

 

CFR

اینکوترم CFR (مخفف Cost and Freight) یا «هزینه و حمل و نقل» یک اینکوترم است که منحصراً برای حمل و نقل دریایی است.

این نوع اینکوترم بیان می‌کند که فروشنده نه تنها مسئول تحویل کالا به بندری که خریدار تعیین کرده است است، بلکه هزینههای حمل کالا تا بندر مقصد را نیز متقبل می‌شود.

به عبارتی دیگر فروشنده موظف است کالا را برای صادرات ترخیص کند، آن را در کشتی در بندر مبدأ تحویل دهد و هزینه حمل کالا را به بندر مقصد بپردازد.

 

بیمه اختیاری، در CFR

هنگامی که فروشنده کالا را در کشتی تحویل می‌دهد، خطرات از فروشنده به خریدار منتقل می‌شود. خریدار مسئول پرداخت کلیه هزینه‌های اضافی حمل و نقل از بندر مقصد اعم از ترخیص واردات و عوارض است.

‏CFR تقریباً مشابه CIF است، تنها تفاوت این است که بیمه تحت CIF اجباری است و باید توسط فروشنده ارائه شود. با این حال، در CFR، بیمه اختیاری است.

رویه معمول حکم می‌کند که اگر خریدار بتواند بیمه بهتر یا
مقرون به صرفه‌تری داشته باشد، CFR باید به جای CIF انتخاب شود و بالعکس.

همچنین اگر محموله کانتینری است و فقط باید به بندر تحویل داده شود، باید به جای CFR از CPT استفاده بشود.

 

تحویل در ترمینال DaT

‏ DAT (مخفف Delivery at Terminal) «تحویل در ترمینال» به این معنی است که فروشنده کالا را به پایانه‌ای در مقصدی که قبلاً توسط فروشنده و خریدار توافق شده است تحویل می‌دهد. این پایانه می‌تواند یک مرکز حمل و نقل جاده‌ای یا یک اسکله باشد.

محل تحویل توافق شده (به عنوان مثال پایانه) باید به طور خاص نامگذاری شود. سپس خریدار تشریفات واردات و حمل و نقل تا مقصد نهایی را انجام می‌دهد. DAT عمدتاً برای حمل و نقل هوایی و حمل و نقل دریایی استفاده می‌شود.

 

خطرات و هزینه‌ها برای فروشنده

فروشنده مسئول تنظیم و پرداخت هزینه حمل و نقل به پایانه‌ای است که هم خریدار و هم فروشنده با آن موافقت کرده اند. زمانی که کالا در ترمینال تخلیه شود، ریسک یا خطرات به خریدار منتقل می‌شود. این می‌تواند یک ترمینال در یک بندر، بلکه یک ایستگاه راه آهن یا یک پایانه کنار جاده باشد.

 

خطرات و هزینه‌ها برای خریدار

خریدار فقط مسئولیت آخرین قسمت حمل و نقل را بر عهده دارد. همچنین مسئولیت تنظیم و پرداخت هرگونه اسناد واردات می‌باشد و پرداخت مالیات نیز بر عهده خریدار است. فروشنده موظف است هرگونه اسناد یا اطلاعات مورد نیاز برای امکان واردات موفق را به هزینه خریدار تحویل دهد. عوارض و مالیات واردات نیز باید توسط خریدار پرداخت شود.

 

مشکلات احتمالی برای فروشنده

از آنجایی که پس از تحویل محموله در پایانه مقصد، ریسک به خریدار منتقل می‌شود، فروشنده مسئول از بین رفتن یا آسیب دیدن محموله است. این بدان معناست که فروشنده مسئول بیمه حمل و نقل یا پرداخت خسارت در صورت بروز مشکل است.

 

مشکلات احتمالی برای خریدار

از آنجایی که فروشنده در حال ترتیب دادن حمل و نقل است، این هزینه‌ها را از خریدار دریافت می‌کند. اگر بتواند تمام هزینهها را از خریدار دریافت کند، ممکن است انگیزه کمی برای پایین نگه داشتن هزینه‌های حمل و نقل داشته باشد. این به معنای هزینه نهایی نسبتاً بالاتر برای خریدار است، در مقایسه با زمانی که خریدار حمل و نقل محموله را ترتیب می‌دهد.

 

استفاده از تحویل در ترمینال

‏DAT می‌تواند برای هر نوع حمل و نقل استفاده شود، اما به طور خاص برای حمل و نقل هوایی و اقیانوسی مفید است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *