هفته نامه

معاون مرکز وکلای قوه قضائیه: نقص قوانین، با استفاده از نظرات صاحبان خرد و اندیشکده‌ها اصلاح شود

معاون مرکز وکلای قوه قضائیه:

نقص قوانین، با استفاده از نظرات صاحبان خرد و اندیشکده‌ها اصلاح شود

معاون مرکز وکلای قوه قضائیه گفت: برخی قوانین دچار روزمرگی هستند لذا اگر بتوانیم قوانین را بر اثر خرد جمعی با واکاوی در این اندیشکده ها و استفاده از نظر کارشناسان به درستی وضع کنیم، این قوانین برای همیشه کارآمد خواهد بود.

یوسف رضا ادیب زاده معاون مرکز وکلای قوه قضائیه در آیین افتتاح اندیشکده ملی حقوق جزا و جرم شناسی که ظهر امروز در سپاه سیدالشهدا(ع) برگزار شد، با اشاره به اهداف این اندیشکده اظهار کرد: دغدغه همه اندیشکده ها، «مردمی سازی حکمرانی» یا «حکمرانی مردمی» است.

وی گفت: تجربه نشان داده که هر جا به مردم فهیم کشورمان اعتماد کردیم پاسخ مثبت گرفتیم و درواقع تاسیس این اندیشکده ها با هر وابستگی که دارند با توجه با اینکه بعضی مستقل هستند و بعضی وابسته به دولت، دانشگاه ها و نهادها هستند، اتفاق مبارکی است چون اندیشه های نخبگان را جمع آوری می کنند. معاون مرکز وکلای قوه قضائیه افزود: امییدورارم روزی برسد که مجلس، دولت و تمام نهادها و سازمان ها از صاحبان خرد و اهل تجربه در امور استفاده کنند و اینطور نباشد که فقط فرهیختگانی که در دسترس هستند استفاده شود و از اساتید و فرهیختگان در نقاط دوردست استفاده نشود. ادیب زاده تصریح کرد: هرچه اندیشکده ها بیشتر شود، استفاده از نظر صاحبان خرد نیز بیشتر می شود و می توانند تولید ایده کنند و وقتی این ایده ها سنجیده و پخته باشد، مجلس و دولت در وضع قوانین مفید جامعه با در نظر گرفتن دیدگاه های مردمی می توانند منشا اثرات خیر باشند. وی ادامه داد: دولت در اجرای طرح ها می تواند با در نظر گرفتن دغدغه های مردم، آنچه مهمتر است اجرا کند بنابراین امیدواریم با تقویت این اندیشکده ها از جمله اندیشکده حقوق جزا و جرم شناسی، در حوزه جزا و جرم شناسی و تعزیرات که قوانین آنها نیاز به اصلاح جدی دارد، برای رفاه و آسایش مردم و جامعه قدم بردارند.

معاون مرکز وکلای قوه قضائیه با بیان اینکه در بحث موضوعات اجتماعی اگر بتوانیم خانواده آرام داشته باشیم قطعا می توانیم جامعه آرام داشته باشیم، خاطرنشان کرد: اگر قانونی وضع کنیم که برای یک مقطع خاص باشد، قطعا قابلیت استفاده در همه موارد نخواهد بود.

ادیب زاده بیان کرد: برخی قوانین دچار روزمرگی هستند لذا اگر بتوانیم قوانین را بر اثر خرد جمعی با واکاوی در این اندیشکده ها و استفاده از نظر کارشناسان به درستی وضع کنیم، این قوانین برای همیشه کارآمد خواهد بود.

 

شناسایی ۱۱ هزار محله اسلامی

سهراب انبارکی رئیس سازمان بسیج حقوقدانان کشور نیز در این مراسم اظهار کرد: تلاش می‌کنیم حقوقدانان به رسالت مهم خود که تولید علم است در حوزه بسیار مهم جزا و جرم‌شناسی پرداخته و در راستای تنقیح قوانین و رفع تعارضات جزا و جرم‌شناسی و همچنین شناسایی و رفع خلأهای موجود در حوزه تعزیرات مبادرت ورزند.

وی گفت: با برگزاری دوره‌های آموزشی نسبت به توانمندسازی حقوقدانان انقلابی اقدام می کنیم تا از این افراد آموزش دیده به عنوان نیروهای توانمند و کارآمد در کادر تراز انقلاب اسلامی استفاده و به مراکز مربوطه معرفی شوند.

انبارکی با اشاره به خدمات بسیج حقوقدانان تصریح کرد: در سال گذشته نزدیک به ۴ هزار حوزه مقاومت و ۴ هزار حقوق یار شناسایی شدند و پس از آموزش‌های لازم در راستای ارائه مشاورهای حقوقی رایگان به‌منظور پیشگیری از وقوع جرم به‌کارگیری شدند. وی با تأکید بر اینکه حقوق یاران در ۳ سال اخیر با صلح یاری ۱۴ هزار زندانی را به آغوش خانواده بازگرداند ادامه داد: حقوق یاران با احیای کانون‌های صلح و سازش در مساجد با همکاری شورای حل اختلاف کشور اقدام کردند. رئیس سازمان بسیج حقوقدانان کشور در پایان با تأکید بر مبارزه با فساد خاطرنشان کرد: در سال جاری ۱۱ هزار محله اسلامی و ۱۱ هزار حقوق یار شناسایی خواهند شد و پس از آموزش، در راستای اصول و مبانی کاری بسیج حقوقدانان به‌کارگیری خواهند شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *