هفته نامه

توصیه های رئیس مرکز وکلای ایران به “وکلا”

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه گفت: وکلایی که عامل سازش ۸ پرونده قضایی باشند خادمیار افتخاری امام رضا(ع) می‌شوند.

حسن عبدلیان‌پور  در دومین همایش صبر(صلح،بخشایش و رضایت) و تجلیل از فعالان عرصه صلح و سازش استان مرکزی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ترغیب به صلح و سازش اظهار داشت: چند خبر ویژه و خوب دارم برای عزیزانمان در شورای حل اختلاف که فی البداهه به یادم آمد، مصوب شد در هیات نظارت و حتما عزیزان پیگیر این موضوع باشند، در جلسه آخر هیات نظارت مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه که اعضای آن معاون اول قوه به عنوان رئیس هیئت، رئیس حوزه ریاست قوه، دادستان انتظامی قضات، معاونت حقوقی ‌و امور مجلس و حراست و حفاظت اطلاعات قوه به عنوان اعضا هستند، مصوب شد که بدون آزمون به برگزیدگانی از عزیزان شورای حل اختلاف که کمک می کنند به شورا، پروانه مشاوره خانواده اعطا شود.

وی افزود: می دانید که مشاوره خانواده آزمون دارد، شرایط خاص گزینش بسیار پیچیده و سختی دارد ولی عزیزان کار را آسان کردند و مصوب کردند به این افراد که گفتیم پروانه مشاوره خانواده بدهند که قطعا می توانند بهتر در امر اصلاح ذات البین، صلح و سازش یاریگر باشند و کمک کنند و این خبری بود که به نظر باید به سرعت آن را پیگیری کنیم و آن را اجرایی و عملیاتی کنیم.

عبدلیان‌پور تصریح کرد: بحث صبر و صلح و سازش بحث و امر مهمی است و من در حوزه خودمان یعنی وکالت و کارشناسی مصادیقی را در جلسات در خصوص اصلاح ذات البین خدمت همکاران خصوصا در پرونده های خاص عرض می‌کنم چراکه وظیفه ذاتی یک وکیل این است که ابتدای امر در یک پرونده، طرفین را به صلح و سازش دعوت کند‌ و اصلا این یک تکلیف برای یک وکیل بوده و قطعا عزیزان واقف هستند.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه عنوان کرد: این را خود من تجربه کردم، در پرونده هایی که وکیل برای رسیدن طرفین به صلح و سازش تلاش می‌کند، برکاتی هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ معنوی به وجود می‌آید که بی نظیر است و حتما و قطعا همکاران این کار را کرده اند ولی آنهایی که این کار را نکردند برای یکبار هم که شده این کار را تجربه کنند و ببیند چه برکاتی را شامل حال خودشان خصوصا در پرونده های خانواده و طلاق می‌کنند، حتما دقت ویژه ای داشته باشند.

وی افزود: متأسفانه خیلی‌ها، وقتی زوج و یا زوجه به آنها مراجعه می‌کند و مشکلاتش را مطرح می‌کند نه یک پرونده را بلکه چندین پرونده را برای او تشکیل می دهد و این یک موضوع نگران‌کننده است. من خواهشم این است که از این امر اجتناب کنند.عبدلیان‌پور تصریح کرد: همکاران در پرونده‌های قتل هم حتما به صلح و سازش ترغیب کنند، وقتی که وکیل خانواده مقتول هستید به عزیزانمان در شورای حل اختلاف کمک کنید چرا که فلسفه تشکیل شورای حل اختلاف صلح و سازش و اصلاح ذات‌البین است.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه ادامه داد: ما یک برنامه ای را برای وکلا و یک طرحی را با آستان مقدس رضوی منعقد کردیم و تفاهم کردیم مبنی بر اینکه هر وکیلی که ۸ پرونده را ختم به صلح و سازش کند به عنوان خادمیار افتخاری بارگاه حضرت علی‌بن‌موسی الرضا (ع) معرفی شود که این طرح در حال اجراست و مستنداتی را وکلای عزیز ارائه می‌کنند ما هم تقدیم آستان مقدس می‌کنیم و حکم و ابلاغ خادمیاری را برای آنها صادر می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: رئیس کل دادگستری استان مرکزی اعلام کرد که حتما پیگیری می‌کنیم برای این استان این طرح را اجرا می‌کنیم و ۸ نفر از عزیزانی که تلاش برای صلح و سازش دارند را به عنوان خادمیار معرفی کنیم و من ا‌ن‌شاءالله که  اولین سفری که به مشهد مقدس خواهم داشت این امر را پیگیری می‌کنم و امیدوارم که به برکت وجود حضرت ثامن الحجج(ع) این امر محقق شود.

 

“سازش طرفین” اولویت کاری شوراهای حل اختلاف استان مرکزی قرار بگیرد

حجت‌الاسلام سیدعبدالمهدی موسوی نیز در این همایش با اشاره به مفاهیم علوی در حوزه صلح اظهار داشت: حضرت علی (ع) در آخرین لحظات عمر خویش خطاب به حسنین(ع) فرمودند: من می خواهم آنچه از پیامبر(ص) شنیدم به شما بگویم و آن اینکه صلح و آشتی که بین دو نفر متخاصم هست بهتر و با فضیلت تر از نماز سالیان است و این مسئله ارزشمندی است که باید توجه داشت. وی افزود: در دیگر مفاهیم و تعالیم دینی نیز از این دست توصیه‌ها بسیار است به طوری که امام صادق (ع) فرمودند: دو رکعت نماز، عذاب را بر بدن بنده عابد و نمازگزار حرام می کند، حالا یک صلح و سازش و ارزش و اعتباری که خداوند تبارک و تعالی برای آن قائل هست بالاتر از نماز و روزه سالیان هست و این گوارای وجود شماها باشد. موسوی تصریح کرد: شما و عزیزانی که در شورای حل اختلاف این افتخار را دارید، قدر خودتان را بدانید چرا که بسیار ارزشمند است. روایت مشهوری است که خدای تبارک و تعالی، ملائکی را مأمور کرده که بر کسانی که در مسیر و صلح سازش گام بر می‌دارند صلوات و درود بفرستد، این مسئله آنقدر باارزش است که برایش ثواب شب قدر قائل شده‌اند به طوری که درباره یکی از عرفا نقل می کنند برای اینکه یک شب قدر را درک کند، ۳۵۵ شب را در طول سال احیا گرفته بود، حال شما با یک مصاحبت، صلح و دوستی از این ثواب و عظمت شب قدر بهره مند می‌شوید. وی خاطرنشان کرد: خداوند تبارک و تعالی به پیامبری که عقل کل است فرمود تو چه میدانی ارزش و اهمیت شب قدر را و ا‌ن‌شاءالله که خداوند از همه شما محبوب های حضرت حق قبول کند زیرا در روایت مشهوری آمده کسانی که در مسیر صلح و سازش هستند، محبوب خداوند تبارک و تعالی هستند. رئیس کل دادگستری استان مرکزی خاطرنشان کرد: شما به ۱۱ نفر حیات بخشیدید و این مصداق این روایت است که جامعه بشریت را زنده کردید، اگر باعث شوید یک نفر دلش زنده بشود، روحش زنده بشود و این کار بزرگ شما بوده است که ا‌ن‌شاءالله که  خدا از شما قبول کند. ما هم تقدیر و تشکر می کنیم. خدا ا‌ن‌شاءالله که  به همه شما توفیق و عنایت بدهد همین طور که دردمند مردم هستید. در حل مشکلات کنار مردم هستید ، در کلام شما، در قدم شما در اقدام شما تاثیر و نفوذی قرار دهد که ا‌ن‌شاءالله که متخاصمین که به شما مراجعه
می کنند با صلح و سازش و ترک خصومت ا‌ن‌شاءالله که  شورای حل اختلاف را ترک کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *