هفته نامه

رئیس مرکز وکلا: ۷۰ درصد پروندهها در استانهای کم جمعیت با حضور مشاوران خانواده به صلح و سازش ختم شد

: مرکز وکلا موجبات وفاق را فراهم کرده و کاری که امروز در مرکز وکلا انجام می‌گیرد دوستی و وفاق با کشور، نهاد‌ها و مجموعه‌های اجرایی و مردم است

تفاهم نامه‌ای با مرکز آموزش قضات قوه قضائیه منعقد شده و از اوایل خرداد اقدامات آموزشی مشترک وکلای قوه قضائیه و قضات در قوه قضائیه آغاز خواهد شد که در استان نیز باید به این سمت حرکت شود

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه گفت: با حضور مشاوران خانواده ۷۰ درصد از پرونده‌ها در برخی استان‌های کم جمعیت به صلح و سازش ختم شده است.

حسن عبدلیان پور چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت در شورای برنامه ریزی دادگستری استان مرکزی اظهار کرد: مرکز وکلا موجبات وفاق را فراهم کرده و کاری که امروز در مرکز وکلا انجام می‌گیرد دوستی و وفاق با کشور، نهاد‌ها و مجموعه‌های اجرایی و مردم است.

وی افزود: از سال گذشته حضور مقامات قضایی در مساجد آغاز شده که در این راستا ۱۲۰۰ وکیل معاضدتی به مردم جهت ارائه خدمت معرفی شده است، سال گذشته اقدامات خوبی انجام شده و هر فردی توانایی گرفتن وکیل ندارد مرکز وکلا به او وکیل معاضدتی می‌دهد.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه تصریح کرد: استان مرکزی جزو معدود استان‌هایی است که به سامانه ۱۲۹ متصل نیست این در حالیست که این سامانه بسیار موثر در کاهش ورودی است، وکلا در این سامانه به صورت رایگان مسائل حقوقی مردم را پاسخ می‌دهند و نیاز است استان مرکزی در این راستا تقویت شود.

عبدلیان پور بیان کرد: در سامانه ۱۲۹ علاوه بر اینکه خدمات مشاوره حقوقی به صورت رایگان ارائه می‌شود، خدمات کارشناسی خانواده هم ارائه خواهد شد.

وی تاکید کرد: از اواخر امسال همه به سمت تخصصی شدن وکالت پیش خواهند رفت، در این راستا ۳هزارو ۷۰۰ نفر برای آموزش تخصصی ثبت نام کرده اند و ۱۸۰۰ نفر مربوط به کانون وکلا هستند.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه اضافه کرد: یکی از سامانه‌هایی که سال گذشته در راستای سند تحول قضایی، عملیاتی و اجرایی کردیم سامانه مسیر بود. سامانه مسیر در خصوص مشاوران خانواده است، این سامانه به صورت پایلوت در استان البرز و برخی از شهرستان‌های استان تهران بارگزاری شد.

وی در خصوص سامانه مسیر گفت: در این سامانه کسانی که دعاوی خانواده خصوصاً دعاوی طلاق را دارند قبل از اینکه به دادگاه مراجعه کنند به این سامانه مراجعه می‌کنند، این سامانه این افراد را به مشاورین خانواده مرکز که پروانه مشاوره خانواده دارند ارجاع می‌دهد.

عبدلیان پور با اشاره به فعالیت مشاوران خانواده گفت:  با حضور مشاوران خانواده ۷۰ درصد از پرونده‌ها در برخی استان‌های کم جمعیت به صلح و سازش ختم شده است.

وی خاطرنشان کرد: تفاهم نامه‌ای با مرکز آموزش قضات قوه قضائیه منعقد شده و از اوایل خرداد اقدامات آموزشی مشترک وکلای قوه قضائیه و قضات در قوه قضائیه آغاز خواهد شد که در استان نیز باید به این سمت حرکت شود.

رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه ادامه داد: تمرکز زدایی در مرکز یا جدیت انجام و نظرات کارشناسان برتر در استان‌ها برگزار می‌شود که نشان از تمرکز زدایی دارد.

وی ادامه داد: نمایشگاه جعل خط در راستای انجام کارشناسی خط در حال برگزاری است و این مرکز در این حوزه رتبه برتر را داشته است. در آینده نزدیک اقدامات خوبی در حوزه کارشناسی خط انجام می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالمهدی موسوی نیز گفت: ساختار مدیریت کارشناسان و وکلا، ساختاری پای کار و همراه است و در مجموع، انتظارات از این مجموعه نیز افزایش یافته و امید است وفاقی را جهت احقاق حقوق عامه در مجموعه دادگستری استان مرکزی شاهد باشیم.

وی افزود: یکی از محور‌های سند تحول قضایی کنترل و کاهش ورودی به دستگاه قضاست که نفع آن به همگان می‌رسد و شاید یکی از مهمترین محور‌ها باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی ادامه داد: نیاز است نشست‌های علمی توسط کارشناسان برگزار و دعاوی و خلأهای موجود آسیب شناسی شوند چراکه این مهم نیز در کاهش ورودی‌ها تاثیر بالایی خواهد داشت.

ربیع اله قربانی، دادستان اراک نیز افزود: وجه اشتراک مجموعه وکلا و قضات این است که دانش و علم خود را در مسیر اجرای عدالت پیاده سازی می‌کنند، برآیند همه این علوم باید به اجرای عدالت ختم شود و جامعه را به تمام ضوابط شرعی پایبند کنند.

وی ادامه داد: هیچ شهروند و نهادی به اندازه وکلا و کارشناسان نسبت به آسیب‌هایی که دستگاه قضایی را تهدید می‌کند شناخت ندارد و این باید به یک باور برای همه تبدیل و این نگاه تقویت شود.

قربانی با اشاره به وجود مشکل کارشناس خط گفت: با توجه به کمبود کارشناس خط، مشکلات زیادی ایجاد می‌شود که باید به این مهم که مشکل ساز است توجه ویژه صورت گیرد.

موضوعاتی همچون انتظار از وکلا به منظور نظارت جدی در تنظیم دادخواست‌ها و کنترل طرفین و ارائه مدارک کامل و لازم، نظم در دادرسی، جلوگیری از اطاله دادرسی از طریق عدم ارسال لوایح متعدد، توجه به ابطال تمبر مالیاتی دادگاه تجدیدنظر، استانداردسازی در مسیر کارشناسی و… در این نشست مطرح شد.

همچنین، در سفر عبدلیان پور به اراک، ساختمان مرکز وکلا و کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده استان مرکزی نیز کلنگ زنی شد.

این مرکز با زیربنای ۲ هزار مترمربع در ۴ طبقه و برآورد اعتبار ۲۶۰ میلیارد تومان احداث می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *