هفته نامه

پیگیری پرونده ترور شهیدان سلیمانی و المهندس نقطه عطف میان دستگاههای قضایی ۲ کشور

در سنوات گذشته، تفاهمات و توافقات خوبی میان دستگاه‌های قضایی دو کشور ایران و عراق منعقد شده که بعضاً هم عملیاتی شده‌اند لکن اجرای این تفاهمات نیازمند اقدامات بیشتری است؛ حتما باید دستگاه‌های قضایی دو کشور، ارتباطات فی‌مابین را بسط و گسترش دهند و نیازمندی‌های قضایی را با تفاهم و در قالب توسعه امکانات الکترونیکی و استفاده از فناوری‌های نوین، هر چه سریع‌تر مرتفع سازند.

یادداشت تفاهم همکاری میان رئیس قوه قضاییه و رئیس شورای عالی قضایی عراق با هدف توسعه و تعمیق تعاملات حقوقی و قضایی میان ایران و عراق به امضای دو طرف رسید.

به منظور توسعه و تعمیق همکاری‌های حقوقی و قضایی میان ۲ کشور ایران و عراق فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق بنا به دعوت حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای رئیس قوه قضاییه برای یک دیدار رسمی ۲ روزه وارد جمهوری اسلامی ایران شدند.

رئیس قوه قضاییه پس از حضور هیئت عالی قضایی عراق در ایران، سه‌شنبه (۱۹ اردیبهشت) با «فائق زیدان» رئیس شورای عالی قضایی عراق دیدار و گفتگو کرد و در این ملاقات یک یادداشت تفاهم همکاری با هدف توسعه و تعمیق تعاملات حقوقی و قضایی میان ایران و عراق به امضای دو طرف رسید؛ همچنین دادستان‌های کل دو کشور ایران و عراق نیز در خصوص موضوعات فی‌مابین یادداشت تفاهم همکاری منعقد کردند.

رئیس قوه قضاییه کشورمان در این دیدارگفت: در سال‌های اخیر شاهد همکاری‌های گسترده دو کشور ایران و عراق به لحاظ جنبه‌های قضایی، فرهنگی، سیاسی، امنیتی واقتصادی هستیم؛ در این میان نقش دستگاه‌های قضایی دو کشور در توسعه این ارتباطات گسترده، برجسته و اثرگذار می‌باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای افزود: در سنوات گذشته، تفاهمات و توافقات خوبی میان دستگاه‌های قضایی دو کشور ایران و عراق منعقد شده که بعضاً هم عملیاتی شده‌اند لکن اجرای این تفاهمات نیازمند اقدامات بیشتری است؛ حتما باید دستگاه‌های قضایی دو کشور، ارتباطات فی‌مابین را بسط و گسترش دهند و نیازمندی‌های قضایی را با تفاهم و در قالب توسعه امکانات الکترونیکی و استفاده از فناوری‌های نوین، هر چه سریع‌تر مرتفع سازند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: در گذشته تفاهمات اولیه میان مقامات قضایی ایران و عراق به امضا رسیده است، اما در اجرای مفاد این تفاهمات، قدری عقب هستیم و باید روند اجرای آن را سرعت ببخشیم؛ باید تلاش کنیم تفاهمات سفر سال ۱۳۹۹ رئیس وقت قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران به عراق را هرچه سریع‌تر و به صورت کامل، اجرایی کنیم.

قاضی‌القضات تصریح کرد: به دنبال پیگیری‌ها و رسیدگی‌های دقیق و همه‌جانبه قضایی، کیفرخواست آمران و عاملان ترور شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان صادر شده و ان‌شاءالله کسانی که ظلم کردند و خون‌های بی‌گناهان ریختند را در این دنیا به جزای خودشان خواهیم رساند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین با اشاره به بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۶۸ و تغییراتی که در پی این بازنگری در ساختار دستگاه قضایی کشورمان پدید آمد، برای انتقال تجربیات تقنینی و قضایی مربوطه به دستگاه عدلیه کشور عراق، اعلام آمادگی کرد.

در جریان این ملاقات، فائق زیدان، رئیس شورای‌عالی قضایی عراق، ضمن قدردانی صمیمانه از مهمان‌نوازی جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: دستگاه قضایی عراق در تمام سطوح و با تمام زیرمجموعه‌های خود برای تحکیم روابط مثبت و سازنده با جمهوری اسلامی ایران، تلاش وافری دارد؛ حضور ما در این سفر با هدف تکمیل تلاش‌ها و اقداماتی بوده که در گذشته انجام شده است؛ یادداشت‌ها تفاهمی که امروز با هدف توسعه و تعمیق همکاری‌های حقوقی و قضایی میان ایران و عراق به امضا می‌رسد، در جهت تقویت و تحکیم تفاهم‌نامه‌های پیشین میان دستگاه‌های قضایی ایران و عراق است. وی افزود: اراده و مشیت الهی بر این بود که سرانجام دو فرمانده تاریخی و سرافراز مقابله با تروریسم، شهیدان سلیمانی و المهندس به دست تروریسم جهانی متکبر و خودخواه به شهادت برسند و خون آن‌ها در هم بیامیزد؛ بسیار خرسند هستیم که برادران ایرانی ما کیفرخواست پرونده ترور شهیدان سلیمانی و المهندس و همراهانشان را تکمیل کردند و مایل هستیم که این پرونده به سرانجام نهایی برسد.  گفتنی است که فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق در ادامه دیدار‌های خود درایران با حجت الاسلام والمسلمین مرتضوی مقدم رئیس دیوان عالی کشور، دیدار و در خصوص موضوعات مختلف تبادل نظر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *