هفته نامه

چهارمین حضور رئیس قوه قضاییه در جمع دانشجویان و دانشگاهیان طی ۶ ماه اخیر توصیههای مهم رئیس دستگاه قضا بر تقویت شرایط و بستر اصلاح، تربیت و بازاجتماعی شدن و اشتغال زندانیان

اگر مردم به کارگزاران نظام اعتماد کنند و توطئه دشمن در جهت مخدوش کردن این اعتماد، ناکام ماند آنگاه است که مردم برای رفع مشکلات، کمک کرده و یا صبر و‌ تحمل پیشه می‌کنند

 

امروز مسئله اصلی و اولویت‌دار کشور، مسئله اقتصادی و‌ رفع مشکلات معیشتی مردم است؛ البته سایر مسائل نظیر مسائل امنیتی و فرهنگی و سیاسی نیز مهم هستند اما باید توجه داشت که اگر به مسائل اقتصادی و معیشتی توجه نشود تبعات آن دامن‌گیر سایر مقوله‌ها خواهد شد

 

 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در بیست‌ویکمین سفر استانی خود از بدو تصدی ریاست دستگاه قضا،  در سفری بدون تشریفات و از پیش اعلام نشده، وارد بجنورد مرکز استان خراسان شمالی شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای از بدو تصدی ریاست دستگاه قضا در دهم تیرماه سال ۱۴۰۰ تاکنون به صورت رسمی و در صدر هیئت عالی قضایی به استان‌های ایلام، قزوین، خوزستان، گلستان، خراسان‌رضوی، سیستان‌وبلوچستان، قم، یزد، خراسان جنوبی، زنجان، مرکزی، اصفهان، البرز و کردستان سفر کرده است.

ریاست دستگاه قضا در دوره جدید علاوه بر سفر‌های رسمی استانی که به همراه هیئت عالی قضایی انجام می‌شود، سفر‌هایی غیررسمی و بدون تشریفات را هم در برنامه کاری خود گنجانده است؛ استان‌های البرز، اصفهان، هرمزگان، بوشهر، کرمان و خراسان رضوی استان‌هایی بودند که رئیس قوه قضاییه طی مدت اخیر بدون انجام تشریفات به آن مناطق سفر کرده است.

نقطه اشتراک تمام سفر‌های استانی رئیس عدلیه در دوره جدید -اعم از سفر‌های رسمی همراه با هیئت عالی قضایی و سفر‌های غیررسمی و بدون تشریفات- انجام ملاقات‌ها و دیدار‌های مستقیم و بلاواسطه با متن مردم در سراسر ایران اسلامی و رفع مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی آن‌ها و همچنین اتخاذ رویکرد مسئله‌محور و تخصص‌گرایانه در قبال چالش‌ها و آسیب‌های موجود است که به نحوی از انحاء مرتبط با وظایف و مسئولیت‌های دستگاه قضا بویژه در حوزه صیانت از حقوق عامه می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جلسه شورای اداری استان خراسان شمالی اطهار کرد: امروز‌ باید تمام تمرکز و‌توان خود را برای رفع مسائل و مشکلات اقتصادی و‌ تحقق رشد تولید و مهار تورم‌ معطوف کنیم و‌در این راه باید از ظرفیت‌های مردمی به نحو‌ مطلوب‌ بهره بگیریم.

رئیس عدلیه بیان داشت: لازمه بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی این است که مردم به ما اعتماد داشته باشند و بدانند که ما مسئولان نهایت تلاش را برای رفع مسائل و مشکلات آنها به کار می بندیم.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: اگر مردم به کارگزاران نظام اعتماد کنند و توطئه دشمن در جهت مخدوش کردن این اعتماد، ناکام ماند آنگاه است که مردم برای رفع مشکلات، کمک کرده و یا صبر و‌ تحمل پیشه می‌کنند.

رئیس دستگاه قضا ادامه داد: اگر خدای ناکرده دشمن در توطئه خود توفیق یابد و به اعتماد مردم خدشه وارد شود و یا زندگی ما مسئولان از مردم جدا شود آنگاه است که مردم نه تنها کمک‌کار نخواهند بود بلکه ممکن است حرف دشمن را باور کنند؛ مردم عمل را می‌بینند نه قول را؛ قول خوب است اما مشروط به آنکه با عمل همراه باشد؛ بنابراین زندگی ما مسئولان به صورت عملی باید همراه با مردم باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پایان خاطرنشان کرد: اگر مردم و جوانان نسبت به کارآمدی ما مسئولان ناامید شوند و‌ از ما کارآمدی نبینند، ممکن است خدای ناکرده به نداهای دشمن گوش فرا دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان سفر بدون تشریفات به خراسان شمالی، با حضور در مسجد شهدا شهرک شاهد بجنورد،  در کنار مردم  استان خراسان شمالی گفت: در جریان سفرهای استانی اعم از سفرهای رسمی و غیررسمی، تاکید دارم که نامه‌های واصله از جانب مردم توسط یک هیئت مخصوص به صورت ویژه و‌ سریع مورد رسیدگی قرار گیرند و تا آنجا که در چارچوب قانون، اختیارات و توانایی‌های دستگاه قصایی است، به درخواست‌های مردمی ترتیب اثر داده شود؛ اما از سویی دیگر، در خصوص آن دسته از درخواست‌های مردمی که در حیطه اختیارات و توانایی‌های قوه قضاییه نیست، قولی را نمی‌دهم چرا که معتقدم ما مسئولان باید به هر آنچه وعده می‌دهیم عمل کنیم.

رئیس عدلیه با اشاره به مسائل و مشکلات معیشتی در کشور و ضرورت اهتمام و تمرکز همه قوا برای رفع این مسائل و‌ مشکلات گفت: سرریز مشکلات اجتماعی و اقتصادی به قوه قضاییه می‌رسد؛ وقتی تورم مهار نشود، به تبع آن مشکلات و‌ پرونده‌های اجتماعی و اقتصادی نیز ایجاد می‌گردد و حجم کار در دستگاه قضایی را زیادتر می‌کند. در اینجا ممکن است عده‌ای از مراجعان نسبت به نوع برخورد یک قاضی گلایه داشته باشند؛ بدون‌ تردید چنانچه یک قاضی‌ بدون جهت در قبال یک مراجعه‌کننده تندی به خرج دهد یا خدای ناکرده به او‌ توهین کند برای یک لحظه نیز حق نشستن در منصب قضاوت را ندارد اما باید توجه داشت که در مواقع و مواردی، یک مراجعه‌کننده، قاضی را که با حجم زیادی از‌ پرونده‌ها مواجه است را عصبانی می‌کند.

قاضی‌القضات در‌ پایان گفت: گلایه‌مندی از قوه قضاییه را به روی چشم ‌می‌گذاریم و ادعا نداریم که کار قوه قضاییه و احکام صادره در آن بدون عیب و نقص است اما در حضور شما نمازگزاران و مردم متدین شهادت می‌دهم که تمام توانم را برای خدمت به مردم به کار گرفته‌ام.

پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، حجت‌الاسلام والمسلمین نوری امام جمعه بجنورد اظهار کرد: از رئیس قوه قضاییه صمیمانه قدردانی به عمل می‌آوریم که امروز در جریان سفر به بجنورد هم در دانشگاه حاضر شدند تا سخنان دانشجویان را استماع کنند و هم برای انجام فریضه نماز و‌ پاسداشت مسجد، به مسجد شهدا شهرک شاهد بجنورد آمدند تا در جمع اقشار مختلف مردم بجنورد باشند.

در جریان این مراسم، نمایندگان خانواده معزز شهدا، روحانیون، شرکت‌های دانش‌بنیان، کشاورزان و اصناف، به ارائه مطالب و نقطه‌نظرات خود پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای   در جریان سفر بدون تشریفات به استان خراسان شمالی، در دانشگاه بجنورد حاضر شد تا با دانشجویان و جوانان به صورت مستقیم و‌ بدون‌واسطه به گفتگو‌ و تبادل نظر بپردازد.

حضور امروز در دانشگاه بجنورد، چهارمین حضور رئیس دستگاه قضا در مجامع دانشگاهی و در بین دانشجویان، طی ده ماه اخیر است.

رئیس قوه قضاییه طی حدود ۲۲ ماه اخیر که تصدی ریاست عدلیه را بر عهده دارد ، چندین نشست هم‌اندیشی با اقشار مختلف مردمی و‌ نخبگانی به ویژه دانشجویان کشور برگزار کرده و همواره بر شنیدن نقطه‌نظرات همه منتقدان و صاحبنظران تاکید داشته و در این راستا فراخوانی مهم صادر کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای طی سخنانی در دیدار دانشجویان و‌ اساتید دانشگاهی استان خراسان شمالی اظهار کرد: حضور در جمع دانشجویان یکی از اوقات خوش و مطلوب من می‌باشد؛ امروز‌ نیز از حضور در جمع شما دانشجویان استان خراسان شمالی که بدون لکنت زبان مطالب خود را مطرح کردید، خرسند شدم؛ امیدوارم این توفیق حاصل شود که مطالبات شما را بشنویم و‌ به آنها ترتیب اثر دهیم.

رئیس قوه قضاییه در ادامه بیان داشت: امروز مسئله اصلی و اولویت‌دار کشور، مسئله اقتصادی و‌ رفع مشکلات معیشتی مردم است؛ البته سایر مسائل نظیر مسائل امنیتی و فرهنگی و سیاسی نیز مهم هستند اما باید توجه داشت که اگر به مسائل اقتصادی و معیشتی توجه نشود تبعات آن دامن‌گیر سایر مقوله‌ها خواهد شد.

رئیس عدلیه با تبیین و تشریح اقدامات قوه قضاییه برای مقابله با برخی مفاسد و‌ جرایم و‌ تخلفات اقتصادی گفت: ما به مسئولان اقتصادی و متولیان بانک مرکزی اعلام کرده‌ایم که باید از اختیارات قانونی خود برای جلوگیری از شکل‌گیری جرایم و تخلفات اقتصادی به صورت کامل استفاده کنید و چنانچه از این اختیارات بهره نگیرید، نه به عنوان ترک فعل بلکه به عنوان ترک قانون، تحت تعقیب حقوقی قرار می‌گیرید.

رئیس دستگاه قضا  در ادامه بیان داشت: ما به مسئولان بانک مرکزی در جریان جلسات گوناگون اعلام کرده‌ایم که برای جلوگیری از اضافه برداشت بانک‌ها از بانک‌مرکزی، اقدامات مجدانه خود را انجام دهید و در قبال تسهیلات اعطایی شبکه بانکی به افراد، نظارت کافی و جامع را دنبال کنید تا این تسهیلات در‌ مسیر تولید صرف شود و به بازارهای کاذب نرود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: ما از دستگاه‌های امنیتی به طور جدی مطالبه‌گری کرده‌ایم تا نسبــت به شناسایی و معرفی جریانات سازمان‌یافته‌ای که اقدامات کاذبی را علیه اقتصاد و بازارهای ارزی و ‌ریـــالی ترتیب می‌دهند، اهتمام داشته باشند و در اینجا بار دیگر تاکید می‌کنم و وعده می‌دهم که در قبال عناصر این جریانات سازمان‌یافته، قاطعانه عمل کنیم.

 

به همه بانک‌ها در مورد تسهیلات اعطایی اخطار داده‌ایم

بانک‌ها چهار وظیفه را باید رعایت کنند

رئیس دستگاه قضا افزود: من چند بار تاکید کرده‌ام که در مواجهه با جرایم و تخلفات حوزه اقتصادی و بانکی، قبل از آنکه به سراغ مشتری بانک‌ها برویم، سراغ بانک‌هایی می‌رویم که بدون اخذ وثایق کافی و‌ بعضاً به صورت مفسده‌آمیز، مبادرت به اعطای تسهیلات کرده‌اند و یا اینکه نظارت‌های لازم‌ را پیرامون محل هزینه‌کرد این تسهیلات نداشته‌اند.

رئیس عدلیه در ادامه با تاکید بر اینکه قوه قضاییه مصمم است به صورت ریشه‌ای با فساد مقابله کند و‌ به سراغ بسترها و گلوگاه‌های فساد برود، گفت: ما به جای اینکه با صدها پرونده موردی مواجه شویم، به سراغ ۱۰ پرونده ریشه‌ای رفتیم که از قِبل آن، امکان ایجاد صدها پرونده وجود داشت البته این نافی برخوردهای موردی با فساد هم نیست.

وی افزود برای نمونه در یک فقره در نتیجه یک ارتباطات ناصحیح با یک شرکت، برای واردات میلیون‌ها تن نهاده دامی، بیش از هزار میلیارد تومان از مردم دریافت شده بود اما کالایی وارد کشور نشده بود؛ ما به این موضوع ورود کردیم و رسیدگی‌ها و‌ برخوردهای مجدانه و لازم‌‌ را ترتیب داده و‌ اجازه ندادیم این موضوع به یک پرونده فساد بزرگ‌ با شاکیانی پرتعداد تبدیل شود.

قاضی‌القضات تاکید کرد: در بحث مقابله با فساد، ما در صدد مبارزه ریشه‌ای هستیم نه کار تبلیغاتی؛ در مقوله مبارزه با فساد، ما در عین اینکه متمرکز بر روی علت‌ها هستیم، از معلول‌ها نیز غافل نمی‌شویم. سوال این است که در بحث مقابله با فساد، آیا به نقطه مطلوب رسیده‌ایم؟ باید بگویم نه اما مجدانه در این عرصه تلاش می‌کنیم.  رئیس دستگاه قضا با اشاره به مقوله مهم بازگشت ارزهای حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد و اقدامات صورت‌گرفته در این زمینه گفت: ما به مسئولان ذی‌صلاح در بانک مرکزی و‌ وزارت اقتصاد اعلام کرده‌ایم که شعب خاصی را در دادسرا و‌ دادگاه بعضا به صورت شبانه‌روزی دایر می‌کنیم تا به موضوعات و پرونده‌های ارزی به صورت ویژه و سریع رسیدگی کند؛ در مقابل به مسئولان بانک مرکزی و‌ وزارت اقتصاد نیز تاکید کرده‌ایم که در این زمینه با مشورت‌گیری از معاونت‌های حقوقی خود از حداکثر اختیارات قانونی بهره بگیرند و در آنجایی که نیاز به اختیاری فراقانونی دارند تا در امر ساماندهی بازارهای ارزی و پولی ورود داشته باشند، پیگیری‌های مجدانه را برای اخذ این اختیارات ترتیب دهند.

 

سال گذشته هم اغتشاشات را  داشتیم

هم اعتراضات

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای  در ادامه با اشاره به مقوله تفکیک اعتراضات از اغتشاشات که از همان ابتدای شکل‌گیری حوادث سال گذشته مدنظر قوه قضاییه بود، گفت: قطعا برخی از حوادثی که در سال گذشته به وقوع پیوست، هدایت‌شده از سمت سرویس‌های بیگانه بود و‌ قطعا برخی از این حوادث به جنایت و‌ تضییع اموال مردم منجر شد‌ اما از سویی دیگر، در جریان این حوادث برخی نیز اعتراض داشتند ولو آنکه این اعتراض را با زبانی تلخ و تند مطرح کردند؛ ولی ما آنان را در زمره عناصر ضدانقلاب و اغتشاش‌گر قرار ندادیم و بر همین مبنا پیشنهاد عفو آنها را به مقام معظم رهبری مطرح کرده و معظم‌له نیز با بزرگواری اجازه عفو را صادر فرمودند.  قاضی‌القضات با بیان اینکه در جریان عفو اخیر حدود ۹۰ هزار نفر مورد عفو قرار گرفتند، گفت: باید توجه داشت که همه این افراد زندانی نبوده و یا از زندان آزاد نشدند؛ برخی مشمول تخفیف و تقلیل مجازات شدند؛  همچنین همه این افراد مرتبط با اغتشاشات نبودند و پرونده برخی از آنان نیز در حال رسیدگی بود و هنوز به حکم منتهی نشده بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به تدوین لایحه‌ای در زمینه عفاف و حجاب از ناحیه قوه قضاییه و ارسال این لایحه از سوی دولت به مجلس گفت: در جریان تدوین لایحه ناظر بر عفاف و حجاب، تلاش کرده‌ایم تا جامع‌نگری داشته باشیم و همه جوانب امر را لحاظ کنیم. برای نمونه، در مقابله با جریانات سازمان‌یافته‌ای که در صدد ترویج ناهنجاری‌ها هستند، ترتیبات قانونی و قاطع را داشته باشیم و از سویی دیگر در این حوزه، برخی موارد را در قالب تخلف بررسی کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای،  در جریان سفر بدون تشریفات خود به استان خراسان شمالی و در ادامه بازدید‌های میدانی خود از مراجع و مراکز قضایی، از دادسرای عمومی و انقلاب بجنورد بازدید کرد و از نزدیک در جریان کم و کیف رسیدگی به پرونده‌ها در این واحد قضایی قرار گرفت.

قاضی‌القضات در بازدید از شعب دادسرای عمومی و انقلاب بجنورد، به مطالعه موردی برخی پرونده‌ها در فقره‌های مختلف از جمله پرونده‌ای ناظر بر ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری پرداخت و توصیه‌هایی را در زمینه فرآیند پذیرش و رسیدگی به این قبیل پرونده‌ها مطرح کرد.

رئیس قوه قضاییه در بازدید از یکی از شعب دادسرای بجنورد، به صورت ویژه و تخصصی، یک پرونده موردی را از بدو تشکیل و مفتوح شدن و صدور حکم در مراحل مختلف قضایی تا درخواست اعمال ماده ۴۷۷، مورد بررسی و مداقه قرار داد و در خصوص ایرادات و نواقص آن تذکراتی را ارائه کرد.

رئیس دستگاه قضا در بازدید از یکی از شعب اجرای احکام این واحد قضایی، سؤالاتی تخصصی را در باب ورودی پرونده‌ها، محکومان به حبــــــس‌های طویل‌المدت، پرونــــــده‌های مسن و پرونده‌هایی که به دلایل مختلف احکام قطعی آن‌ها اجرایی نشده است، مطرح کرد و در این زمینه‌ها، توصیه‌هایی کاربردی را خطاب به مسئولان ذیربط ارائه کرد.   همچنین رئیس عدلیه در جریان بازدید از دادسرای عمومی و انقلاب بجنورد به صورت چهره به چهره با تعدادی از مراجعان به گفتگو پرداخت و در جریان مسائل و مشکلات آن‌ها قرار گرفت و در همین راستا در چارچوب قوانین، دستورات مقتضی را صادر کرد.  حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه، طی سخنانی در جمع مسئولان قضایی استان خراسان شمالی، ضمن تاکید بر این نکته که سفر امروز به استان خراسان شمالی در زمره سفر‌های استانی رسمی هیأت عالی قضایی محسوب نمی‌شود و سفر رسمی به این استان محفوظ است، اظهار کرد: استان خراسان شمالی نسبت به سایر استان‌ها در زمره استان‌های جدیدالتأسیس محسوب می‌شود و با توجه به وضعیت مرزی آن و سایر شرایط مربوطه، آنطور که شایسته است هنوز زیرساخت‌های کامل در این استان فراهم نشده است.

رئیس عدلیه با اشاره به بازدید  خود از زندان مرکزی بجنورد و دادسرای این شهر، به برخی مشکلات و کمبود‌های ناظر بر تجهیزات اداری و انسانی در این مراکز قضایی اشاره کرد و گفت: انسان وقتی با بازدید‌های میدانی، از نزدیک با مسائل و مشکلات آشنا می‌شود، احساس مسئولیت بیشتری می‌کند.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به گفتگوی چهره به چهره خود با تعدادی از زندانیان در زندان مرکزی بجنورد گفت: برخی از این زندانیان به واسطه مبلغی اندک و عدم جلب رضایت شاکی خصوصی، علی‌رغم پایان مدت محکومیت، در زندان مانده‌اند و یا اینکه به سبب داشتن شاکی خصوصی، نتوانسته‌اند از عفو و آزادی مشروط بهره‌مند شوند؛ از سویی دیگر، برخی از همان‌ها در پاسخ به سوال من می‌گفتند که دو یا چهار یا شش بار مرتکب جرم سرقت شده‌اند؛ اینجا سوال پیش می‌آید اگر آن‌ها شامل عفو شوند، آیا تبعاتی برای اجتماع و مردم ایجاد نمی‌شود؛ لذا این قبیل مسائل چندوجهی است و باید با جامع‌نگری به آن‌ها نگریست حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه به مسئولان قضایی استان خراسان شمالی تاکید کرد: در راستای کمک به رشد تولید و مهار تورم، مساعدت‌های لازم را به بخش‌های دولتی داشته باشید و در مقابله با مفاسد و مفسدین در دستگاه‌های مختلف چه دستگاه قضایی و چه دستگاه اجرایی، قاطعیت به خرج دهید.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به سفر سال ۹۹ قوه قضاییه به استان خراسان شمالی و عدم تحقق مصوبات این سفر از ناحیه استانداری و دستگاه قضا، گفت: یکی از عواملی که من را مصمم کرد به صورت غیررسمی به استان خراسان شمالی سفر کنم همین موضوع بود و در همینجا تاکید می‌کنم که در اولین فرصت، در ابتدای هفته آتی، آن بخش از تعهدات دستگاه قضا که در جریان سفر سال ۹۹ به تصویب رسید را عملیاتی کنم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای گفت: استانداری خراسان شمالی به نمایندگی از دولت باید تعهدات ناظر بر سفر سال ۹۹ هیأت عالی قضایی و‌سفر تیرماه سال گذشته رئیس‌جمهور به خراسان شمالی که مرتبط با تجهیز مراکز قضایی است را پیگیری کند و بداند که این امر به نفع مردم خود استان می‌باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *