پنج خصلت وکلای بزرگ

خانم جیمی اسپان هیک، نویسنده و وکیل فعال در شهر نیویورک است. زمینه مورد علاقه او دادرسی تجاری، برنامه ریزی املاک، مستغلات مسکونی و تجاری و معاملات تجاری است و در مورد موضوعات مورد علاقه وکلا از جمله مدیریت زمان و استرس، سلامتی جسمی و روانی، تعادل زندگی کاری و آئین نگارش حقوقی موثر نیز صحبت می‌کند. مقاله مختصر و مفید حاضر در مورد ویژگی‌های یک وکیل موفق است. متن انگلیسی آن را می‌توانید در تارنمای وکیل شاغل
(www.attorneyatwork.com) بیابید.

چه چیزی باعث می‌شود تا یک وکیل بزرگ (موفق) باشد؟ آیا هوش، مهارت فردی و خوب نوشتن یا خوب صحبت کردن کافی است؟ هرچند باید در کنار تجربه و شانس، از سطح هوشی و انگیزه‌ای مشخصی نیز برخوردار باشیم اما حقیقت این است که ویژگی‌هایی که یک وکیل خوب ورای این حرف‌هاست. پنج خصوصیت وجود دارد که باعث می‌شود یک وکیل (یا هر شاغل دیگر) موفق‌تر از بقیه باشد. پرورش این صفات شانس درک بهتر مسائل و ارائه راه حل‌های بهینه و کسب درآمد بیشتر را فراهم می‌کند.

اول- رحم و شفقت (دلسوزی و مردم مداری)
شفقت یک واکنش احساسی است که به موجب آن مشکل فرد دیگری را درک می‌کنیم و واقعاً می‌خواهیم به حل آن کمک کنیم. این بخشی از کاری است که وکلای بزرگ انجام می‌دهند. مردم با مشکلاتشان یا برای جلوگیری از مشکلات آینده به شما مراجعه می‌کنند به آن‌ها کمک ‌کنید. وکیل دلسوز بر احساس دیگران متمرکز است و دیدگاه آن‌ها را می‌پذیرد، خواه در نهایت موافق باشد یا نه. بدون دلسوزی نمی‌توان خود را جای مشتری گذاشت یا مسائلی را که مشتری در مقابل حریف با آن‌ها روبرو است کاملاً درک کرد. اگر دلسوز نباشید به پیش‌بینی واکنش طرف مقابل چندان اهمیتی نمی‌دهید و نمی‌توانید بهترین راه حل را ارائه دهید.

دوم- توانایی خوب گوش دادن
مهارت‌های ارتباطی موثر برای وکالت خوب ضروری است. گوش دادن از مهم‌ترین جنبه‌های ارتباطی است. به حرف مشتریان، نظر مخالفین، همکاران و قضات گوش فرا دهید. به عنوان یک وکیل برای ارئه بهترین مشاوره به موکلین باید اطلاعات زیادی را در اختیار داشته باشید تا بتوانید به خوبی تجزیه و تحلیل و ترکیب کنید و قضاوت خوبی داشته باشید. در کنار این سه پرسش که چه بگوئیم و چطور بیان کنیم و چه زمانی مطرح کنیم باید بدانید که لزوماً بهترین واکنش با گوش دادن شروع می‌شود.

سوم- اعلام نظر، نه تهاجم
اغلب می‌شنویم که مردم می‌گویند: او آن‌قدر مهاجم نیست که یک وکیل کارآمد باشد! این نظر مطلقاً درست نیست. شما نیازی به پرخاشگری و تهاجم ندارید گرچه باید قاطع باشید. وکلای قاطع نظرات خود را صراحتاً بیان می‌کنند و در حالی‌که به دیگران احترام می‌گذارند خود را در معرض شنیدن و مذاکره قرار می‌دهند برخلاف وکلای متجاوز که نظر دیگران را به نفع خود تفسیر می‌کنند یا نادیده می‌گیرند. وکلای تهاجمی مانند افراد بی‌رحم نمی‌توانند موقعیت دیگران را برخلاف موقعیت موکل خود درک (تحمل) کنند. با این رویکرد ایشان هرگز نخواهند توانست راه حلی موثر برای رفع مخاصمه ارائه دهند. آن‌ها با رفتار پرخاشگرایانه خود به دیگران احترام نمی‌گذارند و باعث می‌شوند تا به روابط بین فردی آسیب وارد شود. این عملکرد در نهایت منجر به ایجاد یک محیط ناسالم غیرکارا می‌شود که حل و فصل دعوی یا هرگونه توافق را غیرممکن می‌کند.

چهارم- خلاقیت
وکیل موفق باید خلاق باشد تا راه حل‌های بهینه برای مسائلی که موکلین با آن روبرو هستند پیدا کند. هر موضوع منحصر به فرد است. با هر مشتری باید متفاوت برخورد شود و هر راه حل باید با دقت ساخته شود. درست است که صنف وکلا یک گروه نسبتاً خطرپذیر است اما باید گاهی خارج از ذهنیت چارچوب‌گرا فکر کنید. بهترین راه برای ایجاد راه حل‌های منحصر به فرد نزدیک شدن به هر پرونده با گوش دادن دلسوزانه است که به وکیل اجازه می‌دهد تا مسائل و نیازهای موکل و طرف دعوی را به خوبی درک کند. ترسیم راه‌حل‌های بلند برای همه اشخاص ذی نفع مفید است. بن بست‌ها معمولاً هنگامی به وجود می‌آیند که صاحب نظران مخالف نتوانند با استماع دلسوزانه به موضوع نزدیک شوند و در عوض بی‌جهت پرخاشگر و مهاجم ‌شوند. عامل برهم زننده معامله نباشیم.

پنجم- پشتکار (استقامت)
موفقیت با پشتکار حاصل می‌شود. وکیل باید به کار خود ادامه دهد. او نباید دست از تلاش بردارد. اما به همین دلیل باید زمانی را به استراحت اختصاص دهد تا بتواند قبراق و آماده برای جنگ، مذاکره یا هر چیزی که مورد نیاز است بازگردد. اکنون به میدان بروید و جزو یکی از این حقوقدانان بزرگ باشید!

مطالعه بیشتر بستن

بررسی مشکلات حقوقی و قضائی جمعی از پرسنل ارتش در استان فارس

رئیس کل دادگستری استان فارس در راستای بررسی مشکلات حقوقی و قضائی پرسنل ارتش در استان فارس با حضور در مرکز پیاده ارتش درخواست‌های ۲۵ نفر از مراجعان را بررسی کرد

به گزارش روابط عمومی دادگستری استان فارس حجت الاسلام و المسلمین سیدکاظم موسوی با بیان اینکه در طرح تحول قوه قضائیه تکریم مراجعان به دستگاه قضائی و پیگیری حقوق عامه از جمله تأکیدات ریاست معظم قوه قضائیه است گفت: اگرچه محدودیت‌های اخیر و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی باعث شده است مراجعات به دادگستری استان کاهش یابد اما ما خود را مکلف می‌دانیم جهت پیگیری امور حقوقی و قضائی مراجعان به طرق مختلف اقدام نماییم که با هماهنگی ایجاد شده نزد پرسنل ارتش سرافراز جمهوری اسلامی در استان حاضر شدیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه بزرگترین افتخار ارتش تقدیم ۴۸ هزار شهید سرافراز به انقلاب است که با خون پاک خود درخت اسلام را آبیاری نمودند گفت: وجه مشترک ارتش و مجموعه قضائی یعنی اتصال مستقیم به ولایت فقیه گفت: این امر از افتخارات هر دو مجموعه محسوب می‌شود و آرزو می‌کنیم بتوانیم در سایه ولایت فقیه و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مسیر تحقق اهداف رفیع انقلاب و اجرای عدالت و خدمت به مردم گام برداریم.
در این نشست امیر سرتیپ دوم رضایی فرمانده ارشد نظامی ارتش در منطقه فارس ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین و تقدیر از زحمات رئیس کل و مدیران دادگستری هدف از برگزاری این نشست را تعامل هرچه بیشتر نیروهای حافظ امنیت کشور و نظام جمهوری اسلامی و دیدار حضوری رئیس و مسئولان قضائی استان با کارکنان و شنیدن مشکلات حقوقی آنان و رفع آن‌ها توسط دستگاه قضاء استان خواند.
در ادامه این دیدار که با حضور دکتر قربانی قائم مقام رئیس کل دادگستری، دکتر نیکنام و دکتر بحرینی معاونین قضائی و اسفندیاری قاضی حوزه ریاست دادگستری استان فارس برگزار شد، درخواست‌های ۲۵ نفر از پرسنل ارتش در استان فارس و خانواده آنان بررسی و دستورات مناسب قضائی صادر شد.

مطالعه بیشتر بستن