ادامه از صفحه قبل :

نظر گرفته شده است اما پزشکان با نفوذ خود در نهادهای مختلف، مانع اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و همچنین استخدام پرستاران شدند.در حال حاضر هم خدمات پرستاری تعرفه دارد. اما چون مهر پزشک پایین خدمات می‌خورد با تعرفه ۳ برابر محاسبه میشود.


اما رهبری با حمایت از پرستاران بر اجرای قانون تعرفه‌گذاری و استخدام پرستاران تاکید کردند.
بله؛ روز پرستار امسال هم با انحصاری که در صدا و سیما وجود دارد مانع از حضور منتقدان حوزه پرستاری شدند. در حالیکه مشکل نظام پرستاری یکی بحث اجرای قانون تعرفه‌گذاری و دوم بحث استخدام‌ها و کمبود پرستار است که به خصوص در حوزه استخدام پرستار منافع آن به مردم هم می‌رسد. اما مقام معظم رهبری با درک عمیقی که از مسائل دارند، به این دو چالش مهمه حوزه پرستاری تاکید داشتند و خود ما هم تعجب کردیم که ایشان انقدر دقیق وارد جزئیات مشکلات و چالش‌های پرستاران شدند.

آقای محسنی بندپی نظر شما درباره چرایی اجرا نشدن قانون تعرفه‌‌گذاری خدمات پرستاری چیست و همچنین برنامه مجلس برای مطالبه اجرای این قانون به خصوص بعد از درخواست صریح رهبری برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری چه خواهد بود؟
محسنی بندپی: در بحران کرونا که قطعاً می‌توان گفت ما در جنگ بیولوژیک هستیم طبق گزارش سازمان نظام پرستاری بیش از ۱۰۰ پرستار جان خود را در راه خدمت به بیماران از دست دادند برای نجات جان مردم جان خود را به خطر انداختند در رابطه با فرمایش مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر لزوم اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری باید بگوییم بگویم که این قانون همان طور که اشاره داشتید این قانون مصوبه مجلس نهم است و بیش از ۱۰ سال از تصویب آن می‌گذرد دولت به دلایل مختلفی که عمده آن بحث اعتبارات بوده از اجرای این قانون استنکاف کرده است.

دلیل استنکاف دولا از اجرای این قانون را چه می‌دانید؟
بندپی: به واسطه ضعف مجلس نهم و دهم، شاید دولت در حاشیه امن قرار گرفته است. مجلس یازدهم اما جدی وارد این حوزه‌ها شده و اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری و تکریم کادر پرستاری و افزایش حقوق و ایجاد انگیزه‌های مختلف مادی و غیرمادی برای پرستاران که برای حفظ سلامتی مردم زحمت می‌کشند در دستور کار قرار گرفته و با تاکید مقام معظم رهبری مجلس با جدیت بیشتری پیگیر این موارد خواهد بود. اگرچه خود وزیر محترم بهداشت و معاونان شان هم به این قضیه اذعان داشتند که اجرای این قانون در دستور کار قرار خواهد گرفت.

آقای محسنی بندپی! دولت یازدهم بحث طرح تحول سلامت را پیش برد که هزینه‌های زیادی را به کشور و نظام سلامت تحمیل کرد در حالی که انتقادات فراوانی به آن وارد بود و در نهایت هم حتی خود دولت با تغییر وزیر بهداشت منتقد این طرح شد و دکتر نمکی بارها نسبت به طرح تحول انتقاد داشتند.
محسنی بندپی: بله و مصوبه مجلس هم نبود.

پس به نظر می‌رسد صرف مسئله کمبود منابع مالی مانع از اجرایی شدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نبوده و این طرح نسبت به طرح تحول سلامت هزینه‌ای به مراتب کمتر داشت و آنگونه که آقای شریفی مقدم می‌گویند، این طرح توجیحات اقتصادی هم برای بیمه‌ها و مردم دارد؛ از جمله اینکه تعرفه خدماتی که توسط پرستار و با مهر وی ارائه می‌شود یک سوم تعرفه خدمتی است که مهر پزشک پای آن می‌خورد. بنابراین به نظر می‌رسد اجرایی نشدن این قانون به ضعف مدیریت و اولویت بندیهای دولت باز می‌گردد. نظر شما در این رابطه چیست؟
محسنی بندپی: بله البته این تنها به دولت هم باز نمی‌گردد و بحث نظارت مجلس هم در این بین مطرح است و مجلس باید مراقبت کند تا دولت از چارچوب قانون خارج نشود و هر وزیری در هر قالب قوانینی که مجلس تصویب کرده عمل کند. وظیفه مجلس قانون‌گذاری و نطارت بر اجرای قوانین و وظیفه دولت اجرای قوانین است. کمیسیون بهداشت مجلس هم از ابتدای تشکیل این بحث را داشت که ما در حوزه سلامت قوانین مترقی داریم و باید دولت را موظف کنیم که به قوانین مصوبه مجلس در کمیسیون بهداشت و درمان توجه کند نه اینکه هر وزیری خودش تصمیم بگیرد و طرحی را اجرایی کند ما در زمان دکتر پزشکیان طرح مترقی پزشک خانواده را داشتیم. اما با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت جدید این طرح کنار گذاشته شده و به جای آن طرح تحول سلامت جایگزین شد. انتقادات بسیار زیادی به آن وارد است و پول‌های بسیار هنگفتی برای این طرح هزینه شده است. در حالیکه رضایتمندی کامل هم از این طرح وجود نداشته و اگر هم رضایتمندی کامل وجود داشته باشد، همین که انحراف است قوانین جمهوری اسلامی ایران است، باز هم به نظر من نباید اجرایی می‌شد. اگر وزارتخانه‌ای فکر بکند که خارج از قوانین مجلس طرحی به نفع مردم و دولت است، باید آن را به صورت لایحه به مجلس بفرستد تا مجلس آن را تصویب کرده و در قالب قانون انجام شود. در غیر این صورت بودجه‌های کشور به هدر می‌رود و در وزارتخانه‌های مختلف سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و مردم در نهایت با مشکلات و تورم بسیار بالا مواجه خواهند بود.

آقای محسنی بندپی! آنطور که اشاره داشتید یکی از اصلی‌ترین دلایل اجرایی نشدن این قانون کمبود منابع است. آیا در حال حاضر منابع لازم برای اجرایی شدن این قانون وجود دارد و مشکل منابع برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری برطرف شده است؟
محسنی بندپی: موضوع بسیار جدی که در بودجه سال ۱۴۰۰ از دغدغه‌های مجلس است هزینه‌هایی که در بودجه ۱۴۰۰ از سوی دولت ارائه شده قطعی است اما منابعی که برای آن دیده شده کاملاً ناپایدار و غیر قطعی است. انحراف بودجه از همینجا مشخص می‌شود. به عنوان مثال بحث فروش نفت به قیمت بشکه‌ای ۴۰ دلار امری غیر قابل تحقق است مگر اینکه تغییراتی در روابط بین‌المللی ما ایجاد شود تا ما بتوانیم نفت مان را بشکه‌ای ۴۰ دلار یا بیشتر بفروشیم. در شرایط فعلی ما قادر به فروش ۲/۵ میلیون بشکه نفت نیستیم. و قیمت فروش آن حول و حوش ۲۰ دلار است چطور میتوان برای دولت بعدی تکلیف تعیین کرد که موظف باشد ۲و نیم میلیون بشکه نفت را با قیمت ۴۰ دلار بفروشد. پس چون این منابع ناپایدار است و از طرفی افزایش حقوق کارمندان، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان،رتبه‌بندی معلمان معلمان و همین اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، جزو تعهدات اصلی و اجتناب ناپذیر دولت بعدی خواهد بود. اما منابعی که برای آن پیش‌بینی شده منابع پایداری نیست. این باعث شده که دولت در سالهای گذشته موفق به انجام تعهدات خود نباشد. در حالی که همانطور که باید هزینه‌ها را واقعی می‌بینم درآمدها هم باید واقعی دیده شود.

با شرایطی که شما به آن اشاره داشتید به نظر می‌رسد که اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به دولت یا دوازدهم نرسد با این اوصاف شما پیش‌بینی می‌کنید آیا بشود قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در ماه‌های پایانی دولت دوازدهم اجرایی شود یا این قانون هم برای دولت بعدی باقی می‌ماند؟
محسنی بندپی: طبق گزارش که طی روزهای اخیر همکاران ما در وزارت بهداشت ارائه داده‌اند ۵۰ درصد به حقوق پرستاران اضافه شده و بناست ۵۰ درصد دیگر هم در قالب طرح فوق‌العاده به حقوق آنها اضافه شود. اما بحث تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به نظر من اصل مهمی است که دولت باید مورد توجه قرار دهد. چرا که با افزایش حقوق افراد در واقع به خدمت حقوق داده نمی‌شود و این با عدالت اجتماعی در تقابل است. فلسفه تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری این است که پرستاران خدمتی که در بیمارستان ارائه می‌دهند، به میزان خدماتی که ارائه می‌دهند باید پرداختی داشته باشند. بنابراین من فکر می‌کنم با توجه به اشکالاتی که در بودجه سال آینده وجود دارد و با توجه به اینکه چقدر دولت محترم مقید باشد، نظرات مجلس را اصلاح بکند ما می‌توانیم به اجرای قوانینی همچون قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری امیدوار باشیم. تلاش کمیسیون تلفیق ما هم می‌تواند کمک‌کننده باشد تا تمام مواردی که درآمدهای غیر قابل تحقق هستند یا تحقق آنها بسیار پایین است را اجتناب کنیم و بر مبنای درآمدهای واقعی هزینه‌ها چیده شده و روی هزینه‌های ضروری تمرکز شود. که به نظر من اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری از مطالبات معوقه است که باید در سال ۱۴۰۰ به آن پرداخته شود.

یکی دیگر از تاکیدات رهبری بحث استخدام پرستاران بود. آقای شریفی مقدم، شما قبلا گفته بودید کمبود پرستار موجب افزایش مرگ و میر بیماران می‌شود؛ در این باره توضیح بدهید.
شرفی مقدم: ببینید به ازای هر هزار نفر باید حداقل ۳ پرستار داشته باشیم. متوسطه تعداد پرستار به ازای هر هزار نفر ۵ تا ۶ نفر است. در حالی که ما به ازای هر هزار نفر یک و نیم پرستار داریم. این باعث شده تا مردمی که به بیمارستانها مراجعه می‌کنند، نصف خدماتی لازم را دریافت کنند. بر اساس تاکید سازمان جهانی بهداشت، هرچقدر تعداد نیرو و کادر پرستاری کم‌تر باشد، به همان نسبت آمار مرگ و میر بیماران بالاتر می‌رود.

با عنایت به چالشهای بودجه ۱۴۰۰ که آقای دکتر محسنی بندپی به آن اشاره داشتند، شما چقدر به وعده وزیر بهداشت برای استخدام پرستار در سال آینده خوشبین هستید؟
شریفی مقدم: در حال حاضر هم دولت به نام مجوز استخدام ۳۰ هزار پرستار بازی تازه‌ای را آغاز کرده است در حالی که آقای تقوی نژاد در مراسم روز پرستار به این نکته اشاره داشتند که ۴۰ درصد از این ۳۰ هزار مجوز استخدام مربوط به پرستاران است. یعنی چیزی حدود ۱۲ هزار پرستار! از این ۱۲ هزار نفر هم بخشی پرستاران شرکتی هستند که جذب خواهند شد و در عمل استخدام تازه‌ای اتفاق نمی‌افتد و نیروی به پرستاران اضافه نمی‌شود. این در حالی است که طبق استانداردهای جهانی اگر مردم بخواهند کف خدمات پرستاری را دریافت کنند ۱۵۰ هزار پرستار کم داریم.
در حال حاضر ۶۰ هزار نفر از کادر پرستاری به کرونا مبتلا شده‌اند و حدود ۷ هزار نفر همیشه از چرخه خارج بودند و بیش از ۱۰۰ نفر شهید مدافع سلامت داشتیم که این موجب شده کاهش بیشتر تعداد پرستاران شده است. به رغم اینکه هزاران میلیارد پول وارد سیستم وزارت بهداشت می‌شود اما این وزارتخانه همچنان زیر باره اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نرفته است
از سوی دیگر در حالی که دنیا یه سمت تخت زدایی پیش می‌رود، طبق اعلام رئیس جمهور ۳۶ هزار تخت بیمارستانی به مجموع تختهای بیمارستانی کشور اضافه شده است. طبق استانداردها به ازای هر تخت، ۲ و نیم نفر کادر پرستاری باید وجود داشته باشد. با بازنشستگی سالی سه هزار پرستار و خروج نیروها، تنها برای همین ۳۶ هزار تخت به حدود ۹۰ هزار نیرو نیاز است. این در حالی است که استخدام پرستاران در سالهای ۹۵ تا ۹۸ صفر بود و در سال ۹۸ با برگزاری آزمون در حالی که بنا بود ۱۰ هزار پرستار استخدام شوند، ۳۸۰۰ پرستار استخدام شدند. از سوی دیگر در حالی که آقای نوبخت اعلام کرد ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد برای تسویه کادر پرستاری اختصاص یافته، اما طبق بررسی‌ها ده درصد این پول هم به پرستاران نرسیده است. حالا هم به جای استخدام پرستاران یا اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، تخت اضافه می‌شود چراکه اضافه شدن تخت، دارو و تجهیزات پزشکی برای نظام سلامت سودآوری دارد. استخدام ۱۰ هزار پرستار نهایتا ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که در برابر پولهایی که به نظام سلامت وارد می‌شود پولی نیست.
با عنایت به فرمایشات حضرت آقا داشتند و نظرشان بر این است که این دو قانون بحث استخدام پرستاران و اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اجرایی شود جامعه پرستاری امیدوار شده است هرچند از همین حالا هم کارشکنی‌های آغاز شده تا صحبت‌های حضرت آقا را به نفع خود بهره‌برداری کنند.

مطالعه بیشتر بستن