از راه اندازی سامانه شفافیت عملکرد مجلس و نمایندگان تا پارلمان مجازی

نیره ساری : اگر از مردم عادی پرسیده شود که چگونه مسائل و خواسته‌های خود را با مسئولین در میان می‌گذارند، پاسخی نخواهند نداشت. آن دسته از افرادی که خیلی توان و حوصله داشته باشند، به قول معروف پاشنه کفش خود را ور کشیده و راهی مجلس می‌شوند بلکه بتوانند نماینده‌ای را ببینند و خواسته خود را مطالبه کنند. البته آن‌هایی هم که توان طی کردن پیچ و خم اداره ای و ملاقات حضوری را ندارند، تن به تحصنات و تجمعات کوچک مقابل مجلس می‌دهند، بلکه نتیجه ای حاصل شود. راه‌هایی که هر کدام سخت و در عین حال با نتیجه ای نامعلوم است!


اما چند سوال ؟
آیا موارد ذکر شده تنها راه بیان مطالبات مردمی است؟! مردم چگونه می‌توانند مطالبه‌های خود را از مسئولین پیگیری کنند؟آیا همه افراد امکان دست‌وپا کردن رسانه، لابی کردن و در یک کلام، نزدیکی به مراکز قدرت را دارند؟آیا مسئولین وظیفه ندارند صدای مطالبات مردم را بشنوند؟اگر وظیفه دارند (که قطعاً دارند)، چه سازوکاری برای شنیده شدن صدای مردم ترتیب داده است؟آیا شیوه‌های بدوی ملاقات‌های حضوری، در این روزگار جوابگو است؟ آیا می‌توان با کمک ابزارهای فاوا (فناوری اطلاعات و ارتباطات)، سازوکاری با اقتضاء این زمانه طراحی کرد؟
شنیدن خواسته‌های مردم و پاسخگویی به آن توسط مسئولین مطالبه به حقی است. این در حالی بوده که مسئولین ما از بسیاری از خواسته‌های مردم بی‌اطلاعند. در بسیاری از کشورها، راهی ساده و کارآمد برای این مسئله انتخاب کرده‌اند. یک سامانه که مردم در آن خواسته‌های خود را مطرح می‌کنند و هر خواسته‌ای که به حداقلی از امضاها رسید، به دولت و پارلمان جهت رسیدگی به آن ارجاع داده می‌شود.
اهمیت موضوع حتی در بیانات رهبر معظم انقلاب با موضوع مطالبه‌گری در تاریخ ۱۷/۷/۸۶ در دیدار با دانشجویان نخبه، برترین‌های کنکور و فعالان تشکل‌های سیاسی فرهنگی دانشگاه‌ها نیز مطرح شد که فرمودند:
«از آن روزی باید ترسید که جوان ما، دانشجوی ما در دانشگاه انگیزه‌ی طرح مسئله، طرح سؤال، طرح درخواست نداشته باشد. همه‌ی همت ما باید این باشد که این روحیه‌ی مطالبه، خواستن و مدعا داشتن در زمینه‌های گوناگون را در نسل جوان کشورمان – بخصوص جوان علمی – گسترش بدهیم. اگر این شد، ممکن است به همه‌ی آن مطالبات نتوان پاسخ داد – کما اینکه در کوتاه‌مدت همینجور هم هست؛ به همه‌ی مطالبات در کوتاه‌مدت یقیناً نمیشود پاسخ داد؛ ظرفیتها محدود است – لیکن یقیناً آینده‌ی خوب و یک افق روشن با چنین مطالباتی جلوی چشم است.
جوان باید مطالبه کند، باید احساس کند که این مطالبه سودمند است، ثمربخش است؛ و تشویق بشود بر این مطالبه و باید احساس کند که او فقط مسئولیتش طرح سؤال و پرتاب کردن یک شعار نیست، که بگوید خوب، ما کار خودمان را کردیم؛ نه، پیگیری کردن، مطالعه کردن، درباره‌ی مسئله اندیشیدن، آن را پخته کردن، راهِ کارِ اجرائی را برای آن جستجو کردن، برای طرحش با مراکز دست‌اندرکار و مجری تلاش کردن و فعالیت کردن و بالاخره خود وارد میدان کار شدن، اینها جزء وظایف و تکالیف جوان ماست .»
در واقع باید تاکید کرد راه اندازی سامانه‌ای برای پیگیری مطالبات که صدای مردم و مسئولین بهتر به هم برسد، ضروری است.
این فرایند و رد و بدل شدن تبادل اطلاعاتی چندین دستاور خواهد داشت.
اولا راه اندازی چنین سامانه یا سامانه‌هایی موجب ایجاد بستری ساده برای مردم جهت ایجاد مطالبه، جمع‌آوری امضاء و پیگیری نیازهای آنها می‌شود.
ثانیا موجبات ایجاد بستری برای مسئولین و رسانه‌ها برای مشاهده‌ مطالبات مردم و آگاهی از خواسته‌های آن‌ها را نیز فراهم خواهد ساخت.
ثالثا آموزش و ارتقاء فرهنگ مطالبه‌گری در بین مردم و به خصوص جوانان راه می افتد.
رابعا پیگیری مطالبات عمومی جهت اصلاح حاکمیت رقم می‌خورد و در نهایت پاسخگویی مسئولین را به دنبال دارد.
با این مقدمه حالا باید از دو گام مهم مجلس برای رسیدن به چنین فرایندی خبر داد.
یک: پارلمان مجازی ایران شروع به کار کرد.
پارلمان مجازی ایران سامانه تعاملی جدیدی است که توسط نمایندگان ایجاد شده و نمایندگان از این طریق درباره مهمترین طرح‌ها و لوایح با مردم مشورت می‌کنند و نظرات و پیام‌های مردمی را دریافت می‌کنند.هر نماینده در پارلمان مجازی ایران دفتر مجازی دارد که مردم می‌توانند به جای صرف وقت و هزینه مراجعات خود را از طریق دفتر مجازی انجام دهند.کاربران با مراجعه به آدرس اینترنتی www.ir-vp.ir می‌توانند در پارلمان مجازی ثبت نام کرده و از آن استفاده کنند.
با عضویت در این سامانه و وورد به قسمت مجلس یاران، تک تک افراد امکان پیشنهاد ایده جدید برای قانون گذاری خواهند داشت. تذکر به رئیس جمهور و وزرا و نظارت عمومی بر حسن اجرای قوانین نیز دو بعد دیگر از این سامانه برای مشارکت مردمی و بیان مطالبات است.
ارسال پیام به نمایندگان، رسیدگی به موضوعات مندرج در سامانه برای پیگیری دو بعد مهم دیگر این سامانه است که مردم را بی نیاز از حضور در چرخه‌های اداری دیدار و بیان مطالبات خواهد کرد.
در حال حاضر ده نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی شورای راهبردی «پارلمان مجازی ایران» را تشکیل می‌دهند.
دو: سامانه شفافیت عملکرد مجلس و نمایندگان راه‌اندازی شد.
مجلس شورای اسلامی در اقدامی دیگری که به حق قابل تقدیر است، به منظور ایجاد امکان رصد فعالیت‌های مجلس،

مطالعه بیشتر بستن