دستاوردهای فناورانه مرکز وکلای قوه قضائیه در سال ۹۹

نیره ساری : مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه به عنوان یکی از بدنه‌های مهم دستگاه قضائی دستاوردهای ارزنده‌ای در حوزه هوشمندسازی فرآیندها و الکترونیکی کردن امور داشته است. واحد فناوری اطلاعات مرکز به عنوان یکی از ارکان تحول در مرکز و نهادهای وکالت، کارشناسی رسمی و مشاوران خانواده نقشی بی‌بدیل و انکار ناپذیری دارد. مرکز، با هدف جلوگیری از اتلاف منابع، ناکارآمدی، بی‌نظمی و کاهش اقدام‌های سلیقه‌ای و در راستای افزایش شفافیت و نظارت‌پذیری، اقدام به تدوین سامانه‌های دقیق برای فرایندها کرده است. سامانه‌های سجا، جذب، کارآموزی، دادسرای انتظامی و جستجوی وکیل و کارشناس رسمی از جمله مهم‌ترین سامانه‌هایی هستند که در این مدت فعال شدند.
قوه قضائیه هوشمند از جمله مهم‌ترین محورهای دوران تحول است و ریاست دستگاه قضا نیز همواره بر آن تاکید داشته و دارند. این امر از آن جهت در زمره اولویت‌های اصلی دستگاه قضائی در دوره تحول قرار گرفته که سبب تسهیل و تسریع در دسترسی مردم به عدالت می‌شود. در این مدت نیز بدنه اصلی قوه قضائیه و سایر نهادهای مرتبط با مجموعه قضائی دستاوردهای ارزنده‌ای در حوزه هوشمندسازی فرآیندها و الکترونیکی کردن امور داشتند که متوقف نشده و همچنان نیز ادامه خواهد داشت. 
مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه به عنوان یکی از بدنه‌های مهم دستگاه قضائی از این دستاوردها و توفیقات دستگاه قضائی غافل نبوده و در سال ۹۹ گام‌های بزرگی در راستای هوشمندسازی فرآیندهای قضائی و دسترسی مردم به وکلا برداشته است. 
 
رویکرد تحول در مرکز
یکی از رویکردهای تحول مرکز در این دوره، بهبود و ارتقاء بهره وری عملکرد مرکز از طریق باز طراحی فرایندها )مهندسی مجدد فرایندها( و مکانیزه‌سازی آنها با استفاده از فناوری اطلاعات بوده است. در نتیجه، واحد فناوری اطلاعات به عنوان یکی از ارکان تحول در مرکز و نهادهای وکالت، کارشناسی رسمی و مشاوران خانواده نقشی بی‌بدیل و انکار ناپذیری دارد. اقدامات تحولی واحد فناوری اطلاعات در سه دسته «توسعه وارتقای زیرساخت‌های شبکه‌های سخت افزاری»،» مکانیزاسیون فرایندهای مرکز از طریق طراحی و راه‌اندازی سامانه‌ها» و «پشتیبانی از سامانه‌ها و فرایندهای ارائه خدمت در مرکز» قابل تعریف است.
مرکز وکلا و کارشناسان رسمی، با هدف جلوگیری از اتلاف منابع، ناکارآمدی، بی‌نظمی و کاهش اقدام‌های سلیقه‌ای و در راستای افزایش شفافیت و نظارت‌پذیری، اقدام به ایجاد دیدگاه فرایندی درسازمان و فرایندکاوی و تدوین دقیق فرایندها کرده است. پس از شناسایی و مستندسازی فرایندها، در گام بعد فرایندها بهبود و توسعه داده می‌شوند تا در نهایت، فرایندهای طراحی و بهبود داده‌شده، در بستر سامانه الکترونیک یکپارچه، به اجرا درآیند و در دسترس مخاطبان قرار گیرند. این اقدامات پیامدهای مختلفی دارد.
 
نتیجه هوشمندسازی 
افزایش نظارت‌پذیری، کنترل و دقت در اجرای فرایندها، حذف کامل استفاده از کاغذ، کاهش چشمگیر مراجعات حضوری مخاطبان خدمات و افزایش چشمگیر سرعت در ارائه خدمات به مردم و مخاطبان از جمله این موارد است.
مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در راستای توسعه زیرساخت‌های مرکز، تاکنون اقدام به راه‌اندازی سامان‌های سجا، جذب، کارآموزی، دادسرای انتظامی، سامانه آرشیو پرونده‌ها، اتوماسیون اداری، جستجو، حسابداری، منابع انسانی، پشتیبانی و امور رفاهی کرده است.
در ادامه به بررسی اهداف و نتایج عملکردی چندین مورد از این سامانه‌ها می‌پردازیم.
 
سامانه جذب 
این سامانه در راستای الکترونیکی کردن فرایندهای آزمون، مصاحبه، استعلامات، گزینش و تعیین صلاحیت راه‌اندازی شد. این مهم موجب حذف کامل استفاده از کاغذ، افزایش نظارت‌پذیری، کنترل و دقت در اجرای فرایندهای مذکور و همچنین افزایش قابل توجه فرایند جذب و صدور پروانه در مرکز شده به نحوی که مدت زمان اجرای فرایند مذکور از حدود ۳۰ ماه به ۶ ماه کاهش پیدا کرده است.
همچنینی راه‌اندازی و استقرار این سامانه جذب برای واحد سنجش و ارزیابی موجب تعیین صلاحیت بیش از ۷۰۰۰ داوطلب در مدت ۶ ماه شد.
 
سامانه سجا
این سامانه به منظور الکترونیکی کردن فرایندهای اعضا مرکز راه‌اندازی شده است. در واقع مخاطبان سامانه سجا شامل وکلا، کارشناسان رسمی، مشاوران خانواده و کارمندان مرکز هستند.داوطلبان متقاضی پروانه‌های وکالت، کارشناسی رسمی و مشاوره خانواده پس از طی مراحل جذب در سامانه جذب و تایید صلاحیت و همچنین طی دوره‌های کارآموزی لازم و کسب پروانه، در سامانه سجا صاحب یک حساب کاربری می‌شوند و پساز آن کلیه امور خود را از جمله تمدید، نقل و انتقال، تودیع، مرخصی و غیره از طریق سامانه سجا انجام خواهند داد و فرایندهای مذکور را به صورت سامان‌های دنبال خواهند کرد.
در این مدت برگزاری انتخابات شورای عالی در بستر سامانه سجا برای واحد بازرسی و امور استا نها در سطح ۲۸ استان صورت گرفته است.
 
سامانه کارآموزی وکالت
در این سامانه داوطلبان پس از طی مراحل آزمون، مصاحبه، استعلامات، گزینش و تعیین صلاحیت، در صورت احراز صلاحیت، وارد سامانه کارآموزی می‌شوند و در طول دوره کارآموزی، تمامی امور خود را از طریق این سامانه پیش خواهند برد.
مخاطب بیرونی این سامانه کارآموزان وکالت هستند و امور خود از قبیل درخواست وکیل سرپرست، نقل و انتقال کارآموز، ثبت حضور و غیاب و غیره را از طریق این سامانه انجام خواهند داد. مخاطبان درونی این سامانه شامل کارشناسان کمیسیون کارآموزی کشوری و استانی و تیم پشتیبانی سامانه هستند. با راه‌اندازی و استقرار سامانه کارآموزی وکالت،۵۴۴۳ کارآموز وارد سامانه شده‌اند و در حال طی فرایند خود هستند. 
 
سامانه دادسرای انتظامی
دادسرای انتظامی، مرجع رسیدگی به تخلفات وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده عضو مرکز است و همچنین آن‌ها را تعقیب می‌کنند. دادسرای انتظامی بعد از رسیدگی به موضوع، اگر عقیده بر تخلف داشته باشد کیفرخواست، در غیر این صورت قرار منع و یا موقوفی تعقیب صادر خواهد کرد. لازم به ذکر است، مخاطبان این سامانه کارمندان، دادیاران، قضات بدوی و تجدید نظر و دادستان محترم دادسرای انتظامی مرکز هستند.
 
سامانه جستجوی وکیل و کارشناس رسمی
مخاطبان سامانه جستجوی وکیل و کارشناس رسمی، عموم مردم هستند که با تکمیل هر بخش اطلاعاتی، می‌توانند اطلاعات لازم را راجع به وکیل و کارشناس مورد نظر به دست آوردند.

 

مطالعه بیشتر بستن

ادامه از صفحه قبل :

امریکا از دولت سعودی در جزیره العرب هم این است که احتمال فروش نفت به ارزی غیر از دلار حذف شود. یکی از پایه‌هایی که امریکا را تهدید می‌کند این است که نفت در جهان به ارزی غیر از دلار امریکا فروخته شود. به همین خاطر کشورهای نفتی در اولویت تحریم‌های امریکا قرار دارند. امریکایی‌ها از این ابزار می‌توانند استفاده کنند و سایر کشورها نمی‌توانند این کار را انجام دهند چون واحد پولشان ارزش و برابری و قدرت دلار امریکا را ندارد. به همین خاطر با وجود کاهش قدرت و تاثیرگذاری امریکا در عرصه بین‌الملل، قدرت تجاری امریکا در مسائل اقتصادی به دلیل وجود دلار و جایگاهی که در تجارت جهانی دارد، دست نخورده باقی مانده است. بنابراین امریکایی‌ها به دلیل این قدرتی که دارند می‌توانند تحریم را علیه کشورها اعمال کنند. می‌بینمی تحریم در مجلس امریکا تصویب شده و دولت امریکا قانون داخلی کشور خودش را اجرا می‌کند اما دیگران موظفند همین قانون را انجام دهند زیرا به واحد پولی امریکا نیاز دارند! به این دلیل است که در جهان تحریم‌ها علیه ایران، ونزوئلا، کوبا و حتی کشورهایی مثل سوریه، لبنان، بحرین و یمن هم اعمال شده است. امریکا به این دلیل می‌تواند قوانین خودش را با وجود داخلی بودن در سطح بین‌المللی اجرا بکند.

با توجه به صحبت‌هایی که شما داشتید به نظر نمی‌رسد با تغییر رئیس جمهور امریکا و روی کار آمدن بایدن تغییر کلی در سیاست‌های خارجی دولت آمریکا اتفاق بیفتد؛ درست است؟
سیاست خارجی امریکا یک روند کلی و دارای ثباتی را پیگیری می‌کند. بایدن نهایتاً بتواند از نظر تاکتیکی تغییراتی در آن اعمال کند. اما از نظر استراتژیکی سیاست خارجی امریکا از چند دهه گذشته یکسان بوده و یک سری اهداف مشخصی را پیگیری می‌کند. این بدان معنا نیست که امریکا تغییری در تحریم‌های ایران اعمال نکند یا به برجام بازنگردد؛ ممکن است امریکا به برجام برگردد یا حتی تغییراتی در میزان تحریم‌های ایران بدهد. ولی این بدان معنا نیست که در عمل تحریم‌ها لغو می‌شود و یا به صورت کامل برداشته شود. زیرا امریکا میخواهد از ابزار فشار استفاده کند و هر حاکمیت و هر واحد سیاسی که با کاپیتالیسم یا امپریالیسم مخالف باشد و نپذیرد قوانین داخلی امریکا را اجرا کند و بخواهد استقلال خودش را حفظ کند، امریکا به انحاء مختلف تلاش می‌کند تا آن کشور را منهدم کرده و یا زیر فشار قرار دهد و یکی از بهترین روشها برای این فشار استفاده از تحریم است. این شامل حال تمام کشورهایی است که تلاش می‌کنند استقلال خودشان را حفظ کنند؛ چه اقتصاد بسیار قوی داشته باشد مانند چین و چه بسیار کوچک باشد مانند کوبا. دولت ترکیه به این دلیل که سیستم تسلیحاتی ضد موشکی اس ۴۰۰ را از روسیه خریداری کرد مشمول تحریم‌های امریکا قرار گرفت و چند شرکت و شخصیت دولتی در ترکیه به رغم آن که ترکیه متحده امریکاست، مشمول تحریم‌های امریکا شدند. بایدن یا هر رئیس جمهور دیگری باید اهدافی را که ابرثروتمندان در امریکا تعیین می‌کنند، در سیاست خارجی پیاده کند. ابرثروتمندان طبقه اصلی حاکم در آمریکا هستند و این دقیقا همان قسمتی است که خود مردم امریکا هم به آنها اعتراض دارند و جنبش ۹۹ درصد بر ضد آن یک درصد ثروتمند صاحب شرکت‌های بزرگ امریکا و بانک‌های آمریکایی است که از سهامداران اصلی وال استریت و بانکهای آمریکا هستند. این یک درصد تعیین می‌کنند که سیاست خارجی امریکا باید چه باشد و همه روسای جمهور آمریکا هم همین سیاست‌ها را پیگیری می‌کنند. ترامپ وقتی از برجام خارج شد تحریم‌هایی را در ایران برگر گردان که در دوران اوباما تصویب شده بود. تحریم‌های فلج کننده‌ای که در دوران اوباما بر ایران اعمال شد بعد از برجام لغو شد و دوباره با روی کار آمدن ترامپ آن تحریم‌ها برقرار شد. اصولا تحریم‌های اولیه ایران با عنوان قانون داماتو و قانون جمیز برتون در دوران حکومت کلینتون بر علیه ایران اعمال شد. جورج بوش دوم آن را ادامه داد و همین طور تا به اوباما رسید که به تحریم‌های فلج‌کننده مشهور شد و کل اقتصاد ایران را در بر گرفت. ترامپ همان تحریم‌ها را ادامه داد. بنابراین سیاست خارجی امریکا یک سری اهداف مشخصی دارد که همه روسای جمهور باید آن را طی کنند و هیچ تفاوتی در عملکرد از نظر استراتژیک وجود ندارد بلکه از نظر تاکتیک و لحن بیان و استراتژیک عمومی و توجیه کردن آن شاید تفاوتی را شاهد باشیم اما در عمل دولت امریکا موظف است کشورهای مستقل را زیر فشار قرار دهد. بایدن کسی است که ۸ سال معاون اول اوبا ا و چند دهه در سنای امریکا بوده، بنابراین شخصیت خارج از هیئت حاکمه امریکا نیست.

مطالعه بیشتر بستن