حقوق انسان در سایه اسلام قابل دفاع می‌شود

سازوکار نظارت انتخابات در نظام جمهوری اسلامی، سازوکار مستحکمی است، چرا که تشخیص شورای نگهبان، تشخص انسان‌های عادل و بی طرف و بصیری نسبت به صلاحیت‌ها است که اجازه تقلب در انتخابات را نمی‌دهد:

 

«سازوکار انتخابات در کشور ما، سازوکار مستحکمی است. اینکه گوشه و کنار بعضی‌ها اعتراض‌هایی می‌کنند، واقعاً غیرمنطقی است؛ واقعاً بی‌جا است. حضور شورای نگهبان در قانون اساسی ـ که امام هم مکرر روی آن تأکید می‌کردند ـ حقیقتاً یک حضور مبارکی است. تشخیص شورای نگهبان، تشخیص یک عده انسان‌های عادل، بی‌طرف و بصیر نسبت به صلاحیت‌ها است؛ این یک چیز مبارکی برای ما و برای همۀ آحاد ملت است. مردم اطمینان دارند؛ اما برخی از طرفداران نامزدها هم اطمینان داشته باشند که جمهوری اسلامی اهل خیانت در آراء مردم نیست. سازوکارهای قانونی انتخابات در کشور ما اجازۀ تقلب نمی‌دهد. این را هر کسی که دست‏اندرکار مسائل انتخابات هست و از مسائل انتخابات آگاه است، تصدیق می‌کند؛ … در عین حال بنده این را گفتم، شورای محترم نگهبان هم همین را قبول دارند که اگر کسانی شبهه دارند و مستنداتی ارائه می‌دهند، باید حتماً رسیدگی بشود؛ البته از مجاری قانونی؛ رسیدگی فقط از مجاری قانونی. قانون در این زمینه کامل است و هیچ اشکالی در قانون نیست. همانطور که حق دادند که نامزدها نظارت کنند، حق دادند که شکایت کنند، حق دادند که بررسی بشود.

لزوم التزام همه به قانون
راه حل نهایی و اساسی برای حل مشکلات انتخاباتی التزام به قانون است چرا که ادای امانت الهی متوقف به آن است که بر اساس نص قانون عمل شود:
«راه اساسی برای این‌که مشکلات انتخاباتی پیش نیاید، التزام به قانون است؛ این را من عرض بکنم. آحاد مردم در هر جای کشور که هستند؛ در شهر، در روستا، در مرکز، در کلان‌شهرها و در همه جا، باید به دنبال این باشند که هرکسی حرفی می‌زند، براساس قانون باشد؛ هرکسی توقعی دارد، براساس قانون باشد. آنهایی که آن سال آن خسارت را به کشور و به ملت وارد کردند و برای کشور هزینه درست کردند، اگر تسلیم قانون بودند، این‌جوری نمی‌شد. قانون معیّن کرده است که اگر کسی اعتراضی دارد، بیاید. آن سال گفته شد؛ حتّی ما از شورای محترم نگهبان خواهش کردیم، آن زمان را تمدید هم کردند که آراء بازشماری شود؛ گفتیم هر تعداد معقولی و هر صندوقی که بخواهند بازشماری شود، بازشماری شود؛ خب، زیر بار نرفتند! کارشان منطقی نبود، معقول نبود؛ برای کشور هزینه درست کردند. خب، کشور بر این مسائل فائق می‌آید. نظام جمهوری اسلامی قوی است. این خرابکاری‌ها و انگشت توی چشم‌ کردن‌ها و این مزاحمت‌ها و آزارها، جمهوری اسلامی را که از پا نمی‌اندازد. … راه هزینه درست نشدن، التزام به قانون است. قانون را معیار قرار دهید. در آیۀ کریمۀ قرآن که تلاوت کردند، به ادای امانت اشاره شد ـ «انّ اللّه یأمرکم ان تؤدّوا الامانات الی اهل‌ها» ـ ادای امانت به همین است که طبق مرّ قانون عمل شود؛ هم در مرحلۀ تشخیص صلاحیت‌ها ـ چه در مورد ریاست جمهوری، چه در مورد شوراها، و در موارد دیگری که در پیش است ـ هم در مرحلۀ قرائت آراء، هم در مرحلۀ حفظ آراء و صندوق‌ها. باید مرّ قانون رعایت شود و نهایت امانت‌داری انجام بگیرد؛ که بحمداللّه تا حالا هم همین جور بوده است.»

حقوقدانان و مسئولیت در حوزۀ حقوق بشر
حقوقدان مؤمن انقلابی علاوه بر آن‌که باید در بعد داخلی خود را نسبت به حرکت نظام اسلامی به سمت و سوی نظام مطلوب مسئول بداند، باید نسبت به وقایع عرصۀ بین‌الملل به ویژه در حوزۀ موضوعات حقوق بشر به عنوان موضوعاتی که مستقیما با دانش حقوق در ارتباط بوده، احساس تکلیف داشته باشد.
«شاخص سوم از شاخص‌های مکتب سیاسی امام، نگاه بین‌المللی و جهانی این مکتب است. مخاطب امام در سخن و ایدۀ سیاسی خود، بشریت است؛ نه فقط ملت ایران. ملت ایران این پیام را به گوش جان شنید، پایش ایستاد، برایش مبارزه کرد و توانست عزت و استقلال خود را به‌دست آورد؛ اما مخاطب این پیام، همۀ بشریت است. مکتب سیاسی امام این خیر و استقلال و عزت و ایمان را برای همۀ امت اسلامی و همۀ بشریت می‌خواهد؛ این رسالتی است بر دوش یک انسان مسلمان. البته تفاوت امام با کسانی که برای خود رسالت جهانی قائلند، این است که مکتب سیاسی امام با توپ و تانک و اسلحه و شکنجه نمی‌خواهد ملتی را به فکر و به راه خود معتقد کند. آمریکایی‌ها هم می‌گویند ما رسالت داریم در دنیا حقوق بشر و دمکراسی را توسعه دهیم. راه گسترش دمکراسی، کاربرد بمب اتم در هیروشیماست؟! توپ و تانک و جنگ‌افروزی و کودتاگری در آمریکای لاتین و آفریقاست؟! امروز هم در خاورمیانه این همه دغل‌بازی و فریب‌گری و ظلم و جنایت به چشم می‌خورد. با این وسایل می‌خواهند حقوق بشر و رسالت جهانی‌شان را گسترش دهند! مکتب سیاسی اسلام فکر درست و سخن نوی خود را با تبیین در فضای ذهن بشریت رها می‌کند و مثل نسیم بهاری و عطر گلها در همه‌جا می‌پیچد. کسانی که شامۀ درستی داشته باشند، آن را استشمام می‌کنند و از آن بهره می‌برند؛ همچنان‌که امروز در بسیاری از کشورهای دنیا بهرۀ آن را برده‌اند؛ توده‌های امت اسلامی با نام اسلام احساس عزت می‌کنند؛ این همان نگاه بین‌المللی مکتب امام به مسائل بشر است؛ مخصوص دنیای اسلام هم نیست؛ لذا امروز مسئلۀ فلسطین برای ما یک مسئلۀ اصلی است؛ مصایب امت اسلامی برای ما دردناک است.»
یکی از سؤالات بنیادین در حوزۀ حقوق بشر آن است که آیا اساساً در اسلام و آموزه‌های اسلامی مفاهیم حقوق بشری جایگاهی دارد یا خیر؟ نگاه اسلام به موضوعات حقوق بشری چگونه است و چه تفاوتی میان حقوق بشر معاصر و حقوق بشر اسلامی در عرصۀ عملکرد دولت‌ها وجود دارد؟
اولین نکته‌ای که در خصوص رویکرد اسلام به حقوق بشر باید مد نظر قرار گیرد آن است که اندیشۀ اسلامی نه تنها به موضوعات حقوق بشری پرداخته است، بلکه به عنوان پرچمدار و پاسدار حقوق بشر نیز محسوب می‌شود.
«هدف دشمنان جهانی – اعم از استکبار و در رأس آن آمریکا و دیگر خرده‌ریزهای دشمن – در هر نقطۀ عالم، در مخالفت با انقلاب ما این است که با «اسلام» مبارزه کنند. این‌ها با اسلام مخالفند؛ چون که اسلام را باعث کوتاه‌شدن دست غارتگران می‌دانند. با اسلام مخالفند. چون اسلام را موجب بریده شدن پای سگ‌های ولگردی می‌دانند که به جان خزائن این کشور افتاده بودند. با اسلام مخالفند و آن را ضد حقوق بشر معرفی می‌کنند. هدفشان این است که اسلام را از چشم‌ها بیندازند. این در حالی است که اسلام پرچمدار حقوق بشر است.»
«اسلام، پاسدار حُرمَت و حقوق انسانها است، تضمین کنندۀ اخلاق و فضیلت است، منادی آرامش و امنیت است. زشت‌ترین دروغ و ناجوان‌مردانه‌ترین تهمت را کسانی مرتکب میشوند که اسلام را در مقابله با حقوق بشر و مدنیت و امنیت قلمداد کرده و این را وسیله‌یی برای توجیه قدرت‌طلبی ظالمانۀ خود بر علیه ملت‌های مسلمان قرار می‌دهند.»

امکان حقوق بشر فقط در سایۀ اسلام
نکتۀ دوم در خصوص رویکرد اسلام به حقوق بشر آن است که امکان تحقق حقوق بشر واقعی صرفاً در سایۀ اسلام و آموزه‌های اسلامی وجود دارد و نمی‌توان با آموزه‌های غربی به حقوق بشر دست یافت.
«اگر احترام واقعی به انسان ملاک است، تحقق آن جز در سایۀ اسلام امکانپذیر نیست. شکل کامل و مظهر اعلای این احترام و ارزش، زندگی و برخورد همین بزرگمردی بود [امام خمینی‌(ره)]که دست قدرتمند او، همۀ دنیا را متوجه اسلام و انقلاب و ایران کرده است.»
لازم به ذکر است که شاخصۀ بارز حقوق بشر در اسلام عبودیت خداوند بوده و بنابر اندیشۀ اسلامی بشر نمی‌تواند مبدع و مخترع حقوق بشر باشد.
«به جمهوری اسلامی تهمت می‌زنند و می‌گویند حقوق بشر را رعایت نمی‌کند. مقصود آن‌ها همان اجرای حدود اسلامی است؛ چون ما حدود اسلامی را اجرا می‌کنیم. قرآن می‌گوید: «و تلک حدود اللَّه و من یتعدّ حدود اللَّه؛» هر کس از حدود الهی تعدّی کند، مورد تهدید پروردگار قرار گرفته است. حدود، حدودِ الهی است. ما نصِّ قرآن و متن آن را بر فراورده‌های ذهن قاصرِ حقوق‌دانان غربی که برای خودشان معارفی را خلق و اختراع کردند و آن را پیشرفته‌تر از معارف ادیان الهی می‌دانند، مقدّم می‌شماریم. حدودِ الهی مقدّم است. راه اصلاح جامعه، اجرای حدود الهی است. ممکن است ما در این مورد کوتاهی‌هایی داشته باشیم؛ اما حرکتمان قطعاً به سمت اجرای کامل حدود پروردگار است. حدود، حدودِ قرآنی است.»

اصل تکریم انسان از اصول حاکم بر حقوق بشر اسلامی
بر اساس آموزه‌های اسلامی اصل تکریم انسان به عنوان یکی از اصول مبنایی حقوق بشر اسلامی قلمداد می‌شود و از همین رو اسلام در همۀ احکام فردی و اجتماعی خود در مقام پاسداری از حقوق بشر بوده است.
«حقوق بشر به شیوۀ فرهنگ غربی، ضدحقوق بشر، و حقوق ستم‌گران بر آحاد بشر است. این حقوق بشر، حقوق بشر نیست. ما طرفدار حقوق بشریم و اسلام طرفدار حقوق انسان است. هیچ مکتبی به‌قدر اسلام، ارزش و کرامت انسان را والا نمی‌داند. یکی از اصول اسلامی که همیشه در تعریف و معرفی اسلام مطرح شده است، اصل «تکریم انسان» است. ما که منتظر نمی‌نشینیم غربی‌ها بیایند حقوق بشر را به ما یاد بدهند یا ما را توصیه به حفظ حقوق انسان کنند! ما خودمان، اول طرفدار حقوق انسان هستیم. منتها حقوق انسان در سایۀ اسلام قابل دفاع می‌شود و حقوق انسان به حساب می‌آید. اسلام است که با احکام خود – همه گونه احکام: چه احکام قضایی و جزایی، و چه احکام مدنی و حقوق عمومی و مسائل سیاسی – از حقوق انسانها دفاع کرده است؛ نه آنچه که در اختیار آن‌هاست، نه آنچه که آن‌ها – به فریب – حقوق انسان به حساب آورده‌اند و اسم گذاری کرده‌اند.»

مطالعه بیشتر بستن