پیشبرد هم زمان دانش و معنویت

«امروز علّت این‌که دانشِ پیشرفتۀ فوقِ مدرنِ تمدّن و دنیای غرب قادر نیست بشریّت را نجات دهد، همین است که با انسانیت همراه نیست. هر جایی که دانش باشد، اما وجدان و معنویّت و اخلاق و عاطفه و احساسات بشری در آن‌جا غایب باشد، بشر از آن دانش سودی نخواهد برد. دانش بدون معنویّت و اخلاق، بمب اتم می‌شود، به جان بی‌گناهان می‌افتد؛ اسلحه می‌شود، غیر نظامیان را در لبنان و فلسطین اشغالی و دیگر مناطق عالم هدف قرار می‌دهد؛ مواد کشندۀ شیمیایی می‌شود، در حلبچه و بقیۀ نقاط عالم، زن و کودک و مرد جوان و انسان و حیوان را به نابودی می‌کشد! اینها از کجا آمد؟ این مواد کشنده، از همین مراکز علم و از همین کشورهای اروپایی خارج شد! آنها بودند که این مواد را ساختند و در اختیار رژیمی که ملاحظات لازم را نداشت، گذاشتند. نتیجه این شد که مشاهده کردید. سلاح‌ها و انواع و اقسام فرآورده‌های علم، امروز نتوانسته است و نمی‌تواند بشر را خوشبخت کند، خانواده‌ها را سعادتمند نماید، فرزندان و کودکان و زنان و مردان را لذّت زندگی بچشاند؛ به خاطر این‌که با اخلاق و معنویّت همراه نیست.

ما در تمدّن اسلامی و در نظام مقدّس جمهوری اسلامی که به سمت آن تمدّن حرکت می‌کند، این را هدف گرفته‌ایم که دانش را همراه با معنویّت پیش ببریم. این‌که می‌بینید دنیای غرب نسبت به پایبندی ما به معنویّت، حسّاس است؛ بر دین‌داری ما اسم تعصّب و تحجّر می‌گذارد و علاقه‌مندی ما به مبانی اخلاقی و انسانیت را مخالفت با حقوق بشر قلمداد می‌کند، به خاطر آن است که این روش، ضدّ روش آن‌هاست. آن‌ها علم را پیش بردند – البته کار مهمّ و بزرگی بود – اما جدای از اخلاق و معنویّت بود و شد آنچه که شد. ما می‌خواهیم علم با اخلاق پیش برود. دانشگاه همچنان که مرکز علم است، مرکز دین و معنویّت هم باشد. متخرّجِ دانشگاه‌های کشور، مثل متخرّجِ حوزه‌های علمیه، دین‌دار بیرون بیاید. این، آن چیزی است که آن‌ها نمی‌پسندند و نمی‌خواهند. به همین‌خاطر، سال‌هاست که با انواع تهمت‌ها، به جمهوری اسلامی تهمت می‌زنند. این تهمت‌ها آن‌قدر مکرّر شده که برای شنوندگان تهوّع‌آور است! جمهوری اسلامی را به تعصّب و تحجّر و – به قول خودشان – بنیادگرایی، یعنی خشکی بی‌حدّ و اندازه‌ای که هیچ انعطافی در آن نیست، متّهم می‌کنند! اسلام را این‌گونه معرفی می‌کنند؛ در حالی که خشکی آن‌جاست، زندگی دور از معنویّت و عطوفت و رحمت و انسانیّت آن‌جاست که حتّی محیط گرم خانواده هم قادر نیست کودکان را در خود نگهدارد.»
«دولت، مسئولان، سیاسیون، دیپلمات‌ها و مردم باید تحرکات و رفتارهای پیچیده و ظاهرسازی‌های حقوق بشری غرب و آمریکا را با نگاه واقع‌بینانه و در چارچوب رویارویی عمیق و مبنایی غرب با اسلام تحلیل کنند، زیرا در غیر اینصورت در تمایز میان تاکتیک‌ها و راهبردهای طرف مقابل و حتی شناخت دشمن دچار اشتباه خواهیم شد.»

وجود روحیۀ تهاجم در مقابلۀ
با زورگویان بین‌المللی
«روحیۀ تهاجم در مقابلۀ با زورگویان بین‌المللی. ک وقت هست که زورگویان بین‌المللی می‌آیند و می‌گویند که آقا شما فلان کار را کرده‌اید و ما رفع و رجوع می‌کنیم و نه؛ ولی یک وقت هست که تهاجمش، تهاجم زورگویانه است؛ بهترین دفاع در چنین مواقعی هجوم است. زورگویان بین‌المللی، نقاط ضعف زیادی دارند: جنایت میکنند، فساد میکنند، به حقوق بشر تجاوز میکنند، به حقوق ملت‌ها تعدی میکنند، انسان‌ها را لگدمال میکنند و همۀ کارهای زشت را انجام میدهند؛ آخر هم طلبگار همه‌اند! خب، نقاط ضعفشان، با حالت تهاجمی و با حالت طلب‌کاری، گفته و بیان بشود. اینجور نیست که ما برای تهاجمات سیاسی بین‌المللی، بخواهیم پاسخ پیدا کنیم. یک وقتی از بنده – سالهای اوایل -می‌پرسیدند که آقا، شما در مقابل این حرف چه جوابی دارید؟ می‌گفتم ما جواب نداریم؛ ما ادعا داریم و مدعی این‌ها هستیم؛ در قضیۀ زن مدعی هستیم؛ در قضیۀ حقوق بشر مدعی هستیم؛ در قضایای حقوق اساسی انسان‌ها مدعی هستیم. ما مدعی این‌ها هستیم؛ ما در مقام پاسخگویی نیستیم. چرا باید سؤال بکنند تا کسی مجبور باشد پاسخ بدهد؟ آن‌ها بی‌جا می‌کنند سؤال و ادعا میکنند. این روحیه، روحیۀ خوبی است؛ روحیۀ انقلاب این است؛ این است که حقیقت را روشن و درخشان می‌کند.»

تقویت جمهوری اسلامی به مثابۀ الگوی جهان اسلام
«فشارهایی که در طول این سال‌ها بر ایران اسلامی، بر جمهوری اسلامی وارد شد، شاید بشود گفت علت اصلی همین بود که نگذارند یک الگو در مقابل چشم مردم مسلمان منطقه به وجود بیاید؛ چون بدون الگو، حرکت‌ها دشوار است؛ با وجود الگو، حرکت‌ها آسان است. وقتی یک ملتی الگو شد، یک حرکتی الگو شد، تشویق میکند، استعدادها را به حرکت درمی‌آورد. میخواستند این نشود.
تحریم می‌کنند، برای این‌که به خیال خودشان کشور را از لحاظ اقتصادی ضعیف کنند، تا دیگران نگاه کنند، بگویند اسلام ملت را از لحاظ اقتصادی به عقب میراند. دانشمند را ترور میکنند تا حرکت علمی را متوقف کنند، تا ملت ایران نتواند حرکت عظیم و پیشرفتۀ علمیِ خودش را که به برکت اسلام و انقلاب است، روی دست بگیرد و به دنیا نشان بدهد، به امت اسلامی نشان بدهد. تهمت می‌زنند به اختناق، به ضدیت با حقوق بشر و از این قبیل چیزها متهم می‌کنند، برای این‌که افکار عمومی دنیا را برگردانند؛ لیکن با وجود همۀ این تلاش‌ها، این تبلیغات، این خباثت‌ها، انقلاب درخشید و دارد می‌درخشد.»
در نتیجه می‌توان گفت تحقق حقوق بشر اسلامی به عنوان یکی از وظایف حکومت اسلامی نیازمند تحقق پیش‌شرط‌هایی است که بیش از هر قشر دیگری حقوقدانان را مد نظر قرار می‌دهد و تحقق آن‌ها به عنوان تکلیف و وظیفه‌ی حقوقدانان محسوب می‌شود.


جمع‌بندی و نتیجه‌گیری
مبتنی بر آنچه تا کنون بیان گردید می‌توان دریافت که در منظومۀ فکری رهبر معظم انقلاب تحقق تمدن نوین اسلامی به‌عنوان هدف نظام اسلامی مطرح است و هر قشر و گروهی باید بر اساس جایگاه اجتماعی خود در راستای دستیابی به این هدف اقدام نماید. حقوق‌دانان نیز به‌عنوان قشری از مردم جامعه که وظیفۀ اصلی آن‌ها تعیین بایدها و نبایدهای زندگی اجتماعی و حراست از آن‌ بایدها و نبایدها است که در این صورت نقش تأثیرگذاری در تحقق این هدف خواهند داشت. بر این اساس پس از تعیین حد و مرزهای هدف نهایی، نقطۀ فعلی و مسیر باقیمانده سه وظیفۀ اصلی برای حقوق‌دانان بیان گردید. اول خودسازی و تهذیب نفس به‌عنوان شرط لازم حرکت در مسیر تحقق اهداف، دوم طراحی ساختارهای مطلوب، برگرفته از آموزه‌های شرعی و سوم ارتقاء نظام موجود به نظام مطلوب از طریق ارتقاء حقوقی نهادها با بهره‌گیری از روحیۀ کار و مسئولیت‌پذیری و توسعۀ فرهنگ قانون‌گرایی و از طریق ارتقاء نهادهای حقوقی از جمله قوۀ قضاییه، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان. علاوه بر این حقوقدانان در عرصه‌ی حقوق بشر نیز تکالیفی را بر عهده دارند.

مطالعه بیشتر بستن