ادامه از صفحه قبل :

مربوطه، تصویب قوانین باید وجود داشته باشد و یا باید زیرساخت‌ها را ایجاد کرد تا با رعایت شرایط و ضوابط قانونی از ظرفیت وکلا استفاده و خدمات مشاوره حقوقی ارائه گردد.

حق الوکاله وکلای معاضدتی از چه محلی تامین می‌شود؟
راهکاری که برای حق الوکاله وکلای معاضدتی در قانون پیش‌بینی شده، این است که اگر این وکلا در پرونده‌ای موفق شوند و موکلشان محکوم له گردد، وکیل می‌بایست طبق ماده ۸ آیین نامه تعرفه حق الوکاله و حق المشاوره وهزینه سفر وکلای دادگستری مصوب ریاست محترم ریاست محترم قوه قضائیه، حق الوکاله را وصول ‌نماید.

چرا برخی وکلا مایل به همکاری در عرصه معاضدت نیستند؟
البته آمار و ارقام مرکز وکلا خلاف این سوال را ثابت می‌کند. ما در سال گذشته بیش از دو میلیون پرونده و مشاوره معاضدتی و تسخیری داشتیم. اکنون وکیلی در مرکز در حال فعالیت است که در سال گذشته تقریبا روزی یک پرونده معاضدتی گرفته است و صدها نمونه از این وکلا هستند که بصورت گمنام مشغول فعالیت هستند.
در بسیاری از موارد وکلای مرکز در واحد‌های معاضدت مرکز در سراسر کشور همچنین در مکان‌هایی مانند ایستگاه‌های مترو و مساجد به صورت کاملا خودجوش و داوطلبانه حاضر می‌شوند و مشغول ارائه مشاوره حقوقی هستند. جالب است بدانید که کاراموزان برای حضور داوطلبانه حاضر می‌شوند و در پرونده‌های معاضدتی و مشاوره‌ها هر روز در خواست‌های زیادی را تحویل این اداره می‌دهند پس اینگونه نیست که وکلا از معاضدت فراری باشند، بلکه در مرکز وکلا خلاف این امر مشهود است این نکته را هم اضافه کنم که در بسیاری از کشورهای دنیا، نگاه‌شان به وکلای معاضدتی، یک نگاه حاکمیتی و حکومتی است و قبول دارند که وظیفه دولت است که از اقشار مستضعف و محروم جامعه حمایت کند و این موضوع را در تحقق عدالت موثر می‌دانند و اعتقاد دارند که اگر در یک اجتماع، عدالت حاکم باشد و حق کسی ضایع نشود، همه اقشار جامعه از این موضوع نفع می‌برند هم اضافه کنم که در اکثر این کشورها مردم به صورت رایگان از خدمات حقوقی بهره مند می‌شوند و وکیل هم حق الوکاله‌اش را از دولت می‌گیرد.

آیا آموزش خاصی برای وکلایی که تصمیم به وکالت در پرونده‌های معاضدتی دارند در نظر گرفته شده است؟
بله، ما برای به روز بودن وکلای عزیز عرصه معاضدت با کمک وکلای باسابقه و دارای تجربه و اساتید و اعضای محترم هیئت علمی دانشگاه‌های معتبر که از وکلای برجسته مرکز نیز می‌باشند سلسله نشست‌های منظم آموزشی را برگزار نموده‌ایم.
در اداره معاضدت، نه در شعار بلکه در عمل ثابت کردیم که معاضدت خواه با موکل عادی تفاوت ندارد بلکه معاضدت خواه را فردی میدانیم که از برای مهیا شدن مسیر احقاق حق به معاضدت به ما پناه آورده و وظیفه انسانی خود می‌دانیم از این افراد حمایت حقوقی نماییم.
به عنوان ضمانت اجرا این موضوع یک واحد را به تخلفات معاضدتی اختصاص دادیم تا هر وقت معاضدت خواه و وکیل معاضدتی به مشکلی برخوردند یا نارضایتی ایجاد شده باشد این واحد وارد عمل میشود و حل اختلاف می‌کند و حتی تصمیمات دیگری هم می‌تواند اتخاذ کند تا این مشکل در اسرع وقت برطرف شود.

سود و زیان این معاضدت برای وکیل چیست؟
وظیفه انسانی و شرعی ما کمک به همنوع است. معاضدت مجاهدت وکلا است و وکلای محترم با حضور در اداره معاضدت و قبول پرونده‌های معاضدتی در این امر خدا پسندانه شرکت می‌کنند. چه سودی بالاتر از اینکه لبخند یک انسان را ببینیم؟ چه حق‌الوکاله‌ای ارزشمندتر از اینکه کمک به مظلومی جهت دادخواهی شود و مستمندی به حق خود برسد؟


چگونه می‌شود جلوی برخی افرادی را که به رغم داشتن استطاعت ولی می‌خواهند از خدمات معاضدتی بهره‌مند شوند را گرفت؟
اینگونه نیست که اکثریت به دنبال سوءاستفاده باشند، بلکه خیلی از مراجعه‌کنندگان واقعا استطاعت مالی ندارنداما با این وجود برای جلوگیری از سوءاستفاده عده قلیلی، در مرکز وکلا مکانیزمی پیش‌بینی شده که توان مالی معاضدت خواهان در کمیته‌ای تخصصی بررسی می‌شود و پس از ان اگر معاضدت خواه طبق قانون نیاز به وکیل معاضدتی داشت، اداره معاضدت به ایشان وکیل معرفی می‌کند.
شاید دلیل اینکه برخی از افراد بدون داشتن شرایط مراجعه می‌کنند عدم آگاهی این عزیزان است و وکیل معاضدتی را وکیل رایگان می‌دانند و توجه نمی‌کنند که تعداد وکلا محدود و تعداد پرونده‌ها تقرییا نامحدود است و در اولویت باید افراد مستمند و مستضعف قرار گیرند زیرا اگر وکلای معاضدتی از حق آنها دفاع نکنند آنها به دلیل عدم استطاعت مالی و نداشتن توان پرداخت حق الوکاله و شاید به دلیل عدم آگاهی مناسب، حقوقشان پایمال شود.

چه تغییر و تحولاتی برای معاضدت ایجاد و یا در حال وقوع است؟
باید اذعان داشت در یک سال گذشته بیش از دو میلیون پرونده معاضدت و مشاوره انجام شده است و برای نخستین بار است که سامانه ۱۲۹ از ۸ صبح تا ۱۴ در ۹ استان در قالب مشاوره تلفنی رایگان با پوشش عامه پاسخ‌گوی مردم هستند و حتی اگر از هر جای کشور تماسی حاصل شد و در استان موردنظر بی‌پاسخ ماند به مرکز وصل خواهند شد. هم چنین از آنجا که مشکلات مردم بسیار است و مراجعه به مرکز یا دفاتر وکلا برایشان دشوار، به صورت رایگان پاسخگو خواهند بود.این موضوع تنها به وکلا محول شده و تا پیش از این قضات داوطلب وقضات بازنشسته در سامانه ۱۲۹ پاسخگو بودند، که هم اکنون بصورت گسترده توسط وکلا ارائه خدمت در ۱۲۹ انجام می‌شود. ما ابلاغ ریاست قوه‌قضائیه را به تمام استان‌ها داریم و در نه استان سامانه پاسخگویی راه‌اندازی شده و سایر استان‌ها در شرف اجرایی شدن است.
نکته دیگر این که درصدد شناخت هویتی مستقل برای اداره معاضدت هستیم، با این توضیح که تا پیش از این اداره مذکور به صورت کمیسیون شناخته می‌شد. اما اکنون با ابلاغ ریاست مرکز وکلا این اداره کار خود را شروع کرده است و علاوه بر آن به تاسیس کمیسیون‌ها و کمیته‌های مربوطه نیز اقدام نموده که همه این موارد نشان از تحقق تغییرات مثبت و پیشبرد در جهت کیفیت معاضدت و تعامل بیش از بیش وکلای محترم با اجتماع است.
از آن جایی که موضوع معاضدت در حال گسترش است اکنون در هر استانی نماینده اداره معاضدت حضور دارد هر هیئت مدیره از میان خود یک رئیس کمیسیون معاضدت دارد؛ لذا تدوین آیین‌نامه‌ای خاص در خصوص معاضدت علاوه بر آیین نامه کلی مرکز معاضدت ضروری می‌نماید که البته پیشنهاد آن انجام گرفته و در حال بررسی است. علاوه بر آن پیش از حضور آقای دکتر بهادری در مرکز، کمیسیون معاضدت در استان تهران، به صورت مستقل وجود نداشته اما پس از تشکیل هیئت مدیره استان تهران، کمیسیون استانی تهران تشکیل و به صورت مستقل تاسیس شده است. کمیسیون استان تهران و کمیسیون‌های استانی تحت نظارت اداره معاضدت مرکز هستند که انتخاب مدیران آن هم از طریق هیئت‌های مدیره صورت می‌گیرد.


ماموریت‌های اصلی اداره کل معاضدت در آینده چیست؟
ماموریت‌های اصلی در اداره کل معاضدت تعیین وکیل معاضدت برای افراد جامعه، مشاوره حقوقی رایگان به مراجعان در مراجع قضائی، نظارت بر انجام تکالیف معاضدتی و تسخیری وکلا و مشاوران حقوقی، آموزش‌های لازم برای وکلایی که سابقه انجام معاضدت و پرونده‌های معاضدت و تسخیری نداشته‌اند، است. ایجاد روحیه جهادی تا غالب وکلا با تمایل به این مهم اقدام کنند و فرهنگ‌سازی جهت تعامل با مردم و کمک به آن‌ها و ارائه اطلاعات حقوقی و مهم‌تر از همه کاستن از تعداد پرونده‌های واهی که در مراجع مربوطه مطرح می‌شود و کم کردن اطاله دادرسی وپیش بردن اصل مهم صلح و سازش از دیگر اهداف اداره معاضدت است. این وکلا استقبال داشته‌اند، به عنوان مثال وکیلی هست که در سال ۹۸ حدود ۳۶۰ پرونده معاضدت گرفته است.
اگر تعداد وکلا به اندازه‌ای که نیاز داریم بپذیرند و داوطلبانه اقدام کنند دیگر لازم به تکلیف حسب قانون نخواهد بود. قدم دیگر در خصوص راه‌اندازی سامانه‌ای به صورت متمرکز است تا فایل تمامی وکلا را داشته باشیم و موضوعات نظارت بر انجام تکالیف معاضدتی و تسخیری و مشاوره‌ای آنان صورت گیرد؛ سامانه‌ای هوشمند تا موضوع پذیرش پرونده‌ها و تعداد پرونده‌های اخذ شده توسط وکلا به صورت شفاف مشخص گردد.
هم چنین افزایش آگاهی های مراجعان درخصوص اهداف، وظایف و تشکیلات قوه قضائیه، نحوه طرح شکایات و چگونگی تنظیم قراردادها و تعهدات و اعمال حقوقی، راهنمایی و ارائه راههای سهل و کوتاه در احقاق حق به مراجعان واحدهای قضائی، همکاری در ایجاد و گسترش دفاتر خدمات و راهنمایی حقوقی در ادارات، سازمانها و مؤسسات دولتی و شهرداری‌ها و نهادهای انقلاب اسلامی و اتحادیه‌های صنفی در چارچوب ضوابط قانونی مواردی هستند که راجع به آنها امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.
تدوین صحیح دادخواست موجب جریان درست دادرسی، موجب سرعت کار محاکم می‌شود و از سوی دیگر، نا آشنایی با روندهای قضائی و کیفیت استفاده از خدمات کارشناسان و مشاوران حقوقی از مهم‌ترین عوامل اطاله دادرسی است که واحدهای ارشاد و معاضدت قضائی برای رفع همین معضلات تشکیل شده‌اند و هدفشان توانمند‌سازی مراجعان به دادگستری و جلب رضایت آنان است.

مطالعه بیشتر بستن