هفته نامه

حضور رئیس قضا در محل تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «بازپرس» و بازدید از پشت صحنه و مراحل مختلف تولید این مجموعه تلویزیونی گفتوگوی صمیمانه با عوامل و دستاندرکاران ساخت «بازپرس»

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای:

کسی نمی‌داند در پشت‌پرده رسیدگی به پرونده‌های قطور و پرحجم قضایی، چه تلاش‌هایی صرف می‌شود؛ عموم مردم فقط حکم صادره را می‌بینند؛ مانند همین کار شما هنرمندان و فیلمسازان که ساعت‌ها و روزها تمرین می‌کنید و ما فقط چند دقیقه خروجی کار شما را می‌بینیم.

 

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با حضور در محل تصویربرداری و لوکیشن مجموعه تلویزیونی «بازپرس»، ضمن بازدید از پشت صحنه و مراحل مختلف تولید این مجموعه تلویزیونی، با عوامل و دست‌اندرکاران ساخت آن در فضایی صمیمانه دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

رئیس قوه قضائیه در گفت‌وگویی که با گروه هنری دست‌اندرکار در ساخت مجموعه تلویزیونی «بازپرس» داشت، ضمن اشاره به تأثیر شگرف کارهای هنری در ترویج فضائل و خوبی‌ها، اظهار داشت: هنر، عنصری گرانبها برای گسترش ارزش‌های معرفتی و عملی است و پاسداشت هنر متعالی، امری ممدوح و مورد تاکید است.

رئیس عدلیه تصریح کرد: خیلی از مسائل را نمی‌توان با صِرف گفتن و صِرف نوشتن منتقل کرد، بلکه در انتقال و ترویج آنها نیاز به بهره‌گیری از ظرافت‌های هنری است؛ فیلم و سریال نیز در زمره قالب‌ها و ساختارهایی است که ظرافت‌های هنری در آنها تجلی می‌یابد و مضامینی که در این قالب‌ها عرضه می‌شوند به مرحله «اثربخشی» و «ماندگاری» می‌رسند.

رئیس دستگاه قضا بیان داشت: گاهی یک قطعه هنری کوتاه و موجز که متضمن مبانی و معارف اصیل و انسان‌ساز است از چنان آثار تربیتی‌ای برخوردار است که شاید ده‌ها و صدها ساعت آموزش به پای آن نرسد؛ کمااینکه گاهی اوقات ارزش یک کلام قصار، بیش از همه حرف‌های طول عمر است؛ آن عبارت یا واژه یا کلمه‌ای که در جای خودش به کار برده می‌شود، گاهی چنان ارزش و تأثیری دارد که مثال‌زدنی است و بعضاً فردی را از سال‌ها گمراهی و ضلالت می‌رهاند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در همین راستا، به اهمیت داشتن اخلاص در امور اشاره کرد و گفت: کاری اثرگذار است که دربرگیرنده اخلاص باشد؛ کارهایی که با اخلاص همراه باشند، بسیار پربرکت هستند اما کارهایی که به صِرف خودنمایی و تبرّج و نشان دادنِ خود باشند، برکت ندارند. عملی که با اخلاص همراه باشد، عمل غنی شده است؛ گاهی انسان تمام عمر کار می‌کند اما کار او اثر و ارزش یک کار با اخلاص را ندارد؛ از سوی دیگر ممکن است کار ما یک ساعت باشد اما به دلیل آنکه با اخلاص همراه بوده، اثرش مضاعف و افزون گردد.

رئیس دستگاه قضا در ادامه گفت‌وگوی صمیمانه خود با عوامل سریال «بازپرس» با اشاره به مشقت‌ها و سختی‌هایی که عوامل و دست‌اندرکاران پروژه‌های هنری متحمل می‌شوند، گفت: وضعیت به گونه‌ای است که نه ما سختی کار شما را متوجه می‌شویم و نه شما سختی کار ما را ؛ چون ما صرفاً محصول نهایی کار شما را مشاهده می‌کنیم و زحمات پشت صحنه را نمی‌بینیم. هر کدام از شما چندین بار باید کارتان را تمرین کنید تا به نتیجه دلخواهتان برسید.

رئیس عدلیه افزود: در کار ما نیز که قضاوت و دادرسی و دادگری است، امور اینچنین است؛ گاهی اوقات یک بازپرس و دادستان و قاضی زحمات بسیار زیادی متحمل می‌شوند، اما فقط خروجی حکم آنها به چشم می‌آید و برای عموم و ناظران مشخص نمی‌شود چه مقدماتی طی شده تا حکم صادر شود.

وی تصریح کرد: کسی نمی‌داند در پشت پرده رسیدگی به پرونده‌های قطور و پرحجم قضایی، چه تلاش‌هایی صرف می‌شود؛ عموم مردم فقط حکم صادره را می‌بینند؛ مانند همین کار شما هنرمندان و فیلمسازان که ساعت‌ها و روزها تمرین می‌کنید و ما فقط چند دقیقه خروجی کار شما را می‌بینیم؛ لذا اگر بتوان مواردی ناظر بر زحمات و مرارت‌هایی که مسئولان قضایی در به سرانجام رساندن یک پرونده متحمل می‌شوند را بصورت کامل، درست و امانتدارانه به جامعه منتقل کرد، بسیار مؤثر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه خطاب به عوامل و دست‌اندرکاران مجموعه تلویزیونی «بازپرس» گفت: قرار نیست چون فیلم شما درباره قوه قضائیه است، فقط بازگوکننده نکات مثبت این قوه باشید؛ می‌توانید نکات و نقاط ضعف و فرآیندهای معیوب و دارای ایراد را هم بازگو کنید و به تصویر بکشید تا برای ما نیز جنبه آموزنده داشته باشد و ما را وادار به رفع نقایص کند؛ البته این مقوله در خصوص همه دستگاه‌ها صدق می‌کند و مختص قوه قضائیه نیست.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: کار شما علاوه بر محصول نهایی که به نمایش درمی‌آید، باید به زمینه‌ای برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های دستگاه قضا برای ارتقاء آگاهی‌های حقوقی و قضایی مردم و پیشگیری از وقوع جرم تبدیل شود؛ فیلم «بازپرس» باید بهانه‌ای شود که اصطلاحاً یخ‌های میان هنرمندان و قوه قضائیه را آب کند و به تبع آن، تعامل هنرمندان و دستگاه قضا گسترش پیدا کند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به سوژه‌های بکر و جالبی که بعضاً در پرونده‌های قضایی مستتر هستند و از قابلیت تبدیل به سناریوهای مفید و آگاهی‌بخش برای عموم جامعه برخوردارند، گفت: ما در دستگاه قضایی و در ذیل پرونده‌های قضایی، مسائل و داده‌هایی داریم که می‌توانند به سوژه‌ها و طرح‌هایی برای فیلمسازی تبدیل شوند؛ سوژه‌ها و طرح‌هایی که علاوه بر قابلیت و استعداد به جامه هنر درآمدن، عنصر آگاهی‌بخشی و تنبّه‌دهی نیز در آنها وجود دارد و می‌توانند به منزله پیشگیری از جرائم و تخلفات و آسیب‌ها باشند؛ بخشی از این سوژه‌ها و داده‌ها چنانچه مشمول مرور زمان شوند، ارزش آگاهی‌بخشی و پیشگیری خود را از دست می‌دهند؛ لذا باید در کاربرد آنها در قالب اثر هنری و ساخت فیلم و سریال تعجیل داشت و ما نیز همانطورکه به اطلاع مسئولان رسانه ملی رسانده‌ایم، در این زمینه آمادگی لازم را داریم.

قاضی‌القضات افزود: مقوله پیشگیری، یک مقوله بسیار مهم است؛ اگر از همین داده‌ها و مسائلی که در ذیل پرونده‌های قضایی با آنها مواجه می‌شویم، به خوبی و به نحو مطلوب‌تری استفاده می‌کردیم شاید در مقوله پیشگیری از وقوع جرم و ارتقاء آگاهی‌های مردم و ایجاد بازدارندگی، بسیار جلوتر از وضعیت فعلی بودیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در ادامه با اشاره به زمینه‌هایی که بعضاً سبب روی آوردن برخی به فساد می‌شود و اهمیت به تصویر کشیدن هنرمندانه این زمینه‌ها برای زدودن آنها تصریح کرد: بارها در سخنرانی‌های خود بر این نکته تاکید داشته‌ام که اگر یک جرم و فسادی در مسائل اقتصادی و غیراقتصادی واقع می‌شود، قبل از آنکه به سراغ مردم برویم، باید به سراغ عامل و کارگزار حکومت برویم؛ اگر فسادی در یک بانک اتفاق افتاد، نه اینکه به سراغ مشتری نرویم اما نباید شرایط به نحوی باشد که همه فشار را بر روی مشتری ببریم؛ در اینگونه موارد، باید خود متصدیان بانک اعلام کنند چرا زمینه ایجاد فساد را در بانک خود فراهم کرده‌اند؟ گاهی اوقات مسائل زمینه‌ها و بسترهایی دارد که توجه به آنها بسیار حائز اهمیت و گره‌گشاست.

رئیس قوه قضائیه بیان داشت: گاهی اوقات به دلیل طولانی و پیچیده شدن رسیدگی‌ به امور مردم که در فرآیندها و قوانین وجود دارد، بالتبع ممکن است افرادی که برای انجام کار خود به دستگاهی مراجعه کرده‌اند، به فساد کشیده شوند؛ هیچکس دوست ندارد کارش را با پرداخت رشوه انجام دهد اما وقتی انجام کار، زمان‌بر و دارای رفت‌وآمدها و دردسرهای زیادی است، برخی‌ها ریسک پیدا کردن واسطه و پرداخت رشوه را می‌پذیرند. گاهی اوقات این مراجعات مکرر به دستگاه‌ها و طولانی و زمان‌بَر شدن فرآیندهای اداری برای انجام یک کار قانونی و برخی ناملایمتی‌هایی که ممکن است در این مسیر وجود داشته باشد، بعضی افراد را به انجام این تخلفات سوق می‌دهد؛ لذا ضروری است درخصوص کوتاه کردن فرآیندهای اداری، اقدامات عاجلی در دستور کار قرار گیرد و شما هنرمندان نیز می‌توانید در آثارتان این قبیل کاستی‌ها و نواقص را با هدف رفع آنها، به تصویر بکشید.

رئیس دستگاه قضا در پایان خطاب به عوامل و دست‌اندرکاران

مجموعه تلویزیونی «بازپرس» گفت: خیلی از شما چهره‌های هنری اثربخش و مرجع و ماندگاری هستید؛ خواهش من آن است که این اثربخشی اجتماعی را حفظ کنید؛ همه هنرمندان ما باید در حفظ شأن و منزلت اجتماعی خود کوشا باشند و به گونه‌ای نباشد که خدای‌ناکرده تحت‌تأثیر القائات بدخواهان و معاندین و شرایطی که پیش می‌آید به شأن و منزلت هنرمندان ما خدشه‌ای وارد شود و جایگاه‌شان از بین برود.

شایان ذکر است، در جریان حضور رئیس قوه قضائیه در محل تصویربرداری و لوکیشن مجموعه تلویزیونی «بازپرس»، تعدادی از عوامل این سریال، ضمن قدردانی از حضور رئیس دستگاه قضا، از همکاری مرکز رسانه قوه قضائیه برای در اختیار قراردادن داده‌ها و اطلاعات کافی به عوامل فیلمساز تشکر کردند.

سریال بازپرس که پخش آن از تیر ماه در شبکه یک سیما آغاز شد، از مضمونی معمایی برخوردار است؛ ساخت این سریال به تهیه‌کنندگی «محمدرضا شفیعی»، کارگردانی «احمد معظمی» و ایفای نقش هنرپیشگانی نظیر «مهدی فخیم‌زاده»، «فرهاد قائمیان»، «محمدرضا شریفی‌نیا»، «محسن قصابیان»، «فریبا متخصص» و «سوگول طهماسبی» از دی‌ماه ۱۴۰۱ کلیدخورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *