هفته نامه

مردمی سازی تجلی انقلاب اسلامی

دکتر محمد صادق صادقی

دستیار استاندار کردستان

در امر مردمی سازی دولت

 

 

 

 

 

«إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ؛در حقیقت خدا حال قومی را تغییر نمی‌دهد تا آنان حال خود را تغییر دهند »

نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به رهبری حضرت امام (ره) گام اول را با مردم و تمامی سیاست گذاری‌ها را هم با مردم و برای مردم تدوین نمود و بارزترین آن قانون اساسی است که جای جای آن به نقش مردم و مشارکت مردم اشاره شده است که این مهم برگرفته از مبانی دینی و اسلامی است. اگرتاریخچه ی مردمی سازی را در کشور مورد کاوش قرار دهیم، نهضت امام خمینی (ره ) از سال ۴۲ تا سال ۵۷ بهترین الگوی مردمی سازی و مشارکت مردم است. امام راحل به عنوان یک عالم امور دینی برای تغییر سرنوشت و با تمسک ازکلام وحی « وَنُریدُ أَن نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ استُضعِفوا فِی الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّهً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثینَ » ما میخواهیم بر مستضعفان زمین منت نهیم و آنان راپیشوایان و وارثان روی زمین قرار دهیم؛امامت امت را عهده دار شدند و با دست خالی و بدون هیچ عده و عده‌ای در طول ۱۵ سال ( سال ۴۲ تا ۵۷ ) از هیچ، همه چیزساخت. امام اقدامش سلب نبود، بلکه ایجاب بود، امام فطرت خداجویی مردم را بیدارکرد و همین باعث شد؛ زن و مرد، پیر و جوان، با هرگرایش سیاسی و فکری و اجتماعی و قومی و مذهبی ایشان لبیک گفتند و انقلاب اسلامی پیروز شد. در روز جمهوری اسلامی امام پیام دادند و نقش مردم در پیام امام تبلور داشت. قانون اساسی نگاشته شد و در جای جای آن حضور مردم نقش و مشارکت مردمی مورد توجه قرارگرفت. تا با مشارکت افراد و اجتماع مسیر تکامل به سرانجام برسد. در بدو شکل گیری انقلاب به فرمان حضرت امام خمینی (ره) ۹۷ نهاد مردمی تشکیل شد.جهاد سازندگی با حضور و مشارکت مردم بستر خدمات دهی، جاده سازی، رفع محرومیت و… برای مردم تسهیل نمود. کمیته امدادکفالت محرومین را توسط مردم عهده دار شد و امروز هم مشارکت مردم را به همراه دارد. بنیادمسکن،بنیادمستضعفان،سازمان تبلیغات اسلامی،نهضت سوادآموزی و بسیج مستضعفین و دهها نهاد مردمی دیگر محصول تفکر صالح امام در راستای مردمی سازی بوده خدمات این نهاد ها،نقش‌آفرینی مثبت آن‌ها برکسی پوشیده نیست، شاید وضعیت مشارکت امروزی مردم مورد رضایت باشد اما برای تکامل امت و تحقق تمدن اسلامی کفایت نمی‌کند باید در تمام شغل‌ها زمینه حضور و مشارکت مردم فراهم شود چه در مقام افاده و چه در مقام استفاده.

چه درتصدی و نقش آفرینی امورات جامعه و چه در مقام نظارت عمومی عملکرد دولتمردان

*) اولین گام در مردمی سازی؛ مردم – داری است و بدین معناست ست که در میان مردم حاضر شدن شنیدن حرف و مطالبه مردم و پاسخگو بودن و اقناع سازی است.

**) گام بعدی مردمی سازی، شامل چند مرحله است.

 

۱-شناخت؛ مشارکت مردم در شناسایی مسائل

۲- راه حل؛ مشارکت مردمی در ارائه راه حل برای مسائل

۳-اقدام؛مشارکت مردم در عملیات سازی راه حل‌ها و اجرای پروژه‌ها

۴- مطالبه گری و نظارت؛ مشارکت مردم در مطالبه گری و نظارت بر برنامه‌ها و محیط زندگی و باز خوردگیری آنها

 

گام نهایی گسترش گفتمان مردمی سازی در دولت و بدنه مردم

آنچه از مردمی سازی مورد انتظار است فراهم سازی بستر‌ها و هدایت مردم جهت مشارکت و نقش آفرینی برای ایجاد تحول توسط حلقه‌های میانی است، در حالی که حلقه میانی افراد باشد یا مجموعه‌های فعال مردمی. انشاالله با بسیج آحاد مردم و مسئولین وفاق و هم گریه بیش از پیش ایجاد خواهد شد و محصول مردمی سازی تحقق تمدن اسلامی خواهد بود.

أَلَیسَ الله بِقَرِیبٍ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *