هفته نامه

مراقب قیمتهای نجومی برخی باربریها باشیم!

این که مردم چگونه به شرکت باربری اعتماد کنند پرسشی است که در این‌جا طرح می‌شود و در پاسخ به آن باید گفت که این شرکت‌ها اتحادیه دارند و مثلا در تهران، اتحادیه صنف باربری درون شهری تهران متولی آن است. اگر این شرکت‌ها ثبت شده باشند باید درون اتحادیه نیز نام‌شان ثبت شده و وجود داشته باشد.  باید این را به مردم آگاهی دهیم که پیش از حمل بار با شرکت مربوطه طی کنند که در نهایت قرار است چه مبلغی پرداخت کنند، تا با چنین مشکلی یا نظایر آن که مثلا تازه آخر کار متوجه شوند که مبلغ نهایی چه قدر است رو به رو نشوند.

 

 

 

 

 

 

به تازگی مسئله‌ای به وجود آمده است که بیان آن می‌تواند نه تنها به روشن شدن اذهان که به حل آن نیز بیانجامد.

موضوعی که بیان آن را ضروری و لازم می‌دانم و هم‌اکنون دو پرونده با تعداد شکات زیاد با همین موضوع در جریان است، ارتباط پیدا می‌کند به باربری و حمل اثاثیه به وسیله برخی از باربری‌ها.

بیان این نکته در هر ایامی از سال می‌تواند مثمر ثمر باشد ولی در چنین روزها و ماه‌هایی از سال که به دلیل تعطیلی مدارس در ماه‌های تابستان، جابه جایی و نقل مکان نیز بیشتر است، موضوعیت بیشتری نیز دارد و اهمیت دوچندان پیدا می‌کند.

ماجرا از این قرار است که اخیرا به منظور نقل مکان با یکی از شرکت‌های باربری تماس گرفتیم. لازم به یادآوری است که بعدا متوجه شدیم که شرکتی که با آن تماس گرفتیم تحت نظر اتحادیه نبوده و اصلا ثبت نشده است! این شرکت خیلی وسیع تبلیغ کرده بود که ارزان‌تر و مناسب‌تر از مراکز باربری دیگر فعالیت خود را ارائه می‌کند و خلاصه تبلیغات دهان‌پرکنی ارائه کرده بود. نکته این که برای تمامی شهر تهران نیز سرویس‌دهی داشت.

مشکلی که برای من پیش آمد برای تمام شکات دو پرونده که ذکر شد نیز پیش آمد. همسرم تماس گرفتند که موارد لازم را با مدیر شرکت باربری مذکور که از بیان نام آن خودداری می‌کنم، انجام دهند. شرکت ابراز کرد که ما چهار کارگر می‌فرستیم که دستمزد هر کدام برای سه ساعت نفری سیصد هزار تومان خواهد بود. به این ترتیب و با این محاسبه حدود یک میلیون و دویست هزار تومان باید در آخر کار پرداخت می‌کردیم. همه کارگران حدود سه یا چهار ساعت نیز در اختیار بودند. با این که فاصله بین دو مکانی که برای اثاث کشی در نظر داشتیم، سی متر هم نبود، ولی برای این که کارگران اذیت نشوند از آن‌ها خواستیم که یک خودروی خاور نیز بفرستند که حمل اثاثیه بزرگ برای کارگران آزاردهنده نباشد.

برای این خاور، نهایت مبلغی که دریافت می‌شد، دو میلیون تومان و یا یک میلیون و پانصد هزار تومان در نظر گرفته شد.

 

روز اثاث‌کشی

روز اثاث کشی در حالی که هنوز نیمی از وسایل را نیز در خاور بار نزده بودند، هنگام تخلیه بار در خانه جدید، ادعا کردند که تا صورتحساب کامل پرداخت نشود و تسویه حساب صورت نگیرد، بار نیز خالی نخواهد شد.

وقتی خواستیم مبلغی را که توافق کرده بودیم پرداخت کنیم مخالفت کردند و مبلغ یازده میلیون تومان اعلام کردند. جالب این که هر دو خانه آسانسور داشت و تا جایی که اطلاع دارم باربری‌هایی که خیلی شفاف قبل از انجام کار لیست قیمت خود را ارائه می‌کردند، نرخ خود را اعلام کرده بودند که یخچال یا وسایل بزرگی از این دست، طبقه‌ای پنجاه هزار تا یکصد تومان و چنان‌چه ساختمان دارای آسانسور باشد، کلا پنجاه هزار تا یکصد هزار تومان دریافت می‌کنند!

بهانه شرکتی که ما از آن بار گرفتیم این بود که وسایل بزرگ هر طبقه صد هزار تومان جدا محاسبه خواهد شد. در حالی که تنها نیمی از وسایل را که آن‌هم چندان بزرگ نبودند، با آسانسور جابه جا کرده بودند.

ما در آن شرایط چاره‌ای جز پرداخت مبلغ نداشتیم و مبلغ را برای‌شان کارت به کارت کردیم. ولی اتفاقی که پس از آن افتاد عجیب‌تر بود و آن این‌که هنوز مابقی وسایل را جا به جا نکرده، کارگران و خودروی خاور، ما را ترک کردند و رفتند. همسرم هر چه از آنان خواست که لااقل مابقی وسایل را نیز جا به جا کنند، قبول نکردند و الباقی وسایل را رها کردند و رفتند! بی‌آن‌که مسئولیتی در قبال آن‌چه از قبل طی کرده بودیم داشته باشند، ‌گفتند که در جای دیگری جابه‌جایی دیگری هماهنگ کرده‌ایم و باید برویم!

این موضوع را در دادسرای محل کارم عنوان کردم و متوجه شدم که این مشکل تنها برای ما پیش نیامده و باربری دیگری نیز با چنین عملکردی با شاکیان متعددی رو به روست! دقیقاً برای هر کدام از آنان نیز همین اتفاق افتاده بود. به این معنی که شرکت ابتدا مبلغ پایینی را به آنان پیشنهاد می‌کند، در حالی که در آخر مبلغ زیادی را از آنان دریافت کرده است.

مبالغی که از این شاکیان دریافت شده بود، ده میلیون تومان، پانزده یا سی میلیون تومان و در یکی از آنان حتی هفتاد میلیون تومان بود!

شکات شکایت خود را مطرح کرده بودند و بازپرس پرونده نیز اعلام کرده بودند که چنان‌چه شاکیان رضایت ندهند، پرونده با قرار جلب به دادرسی به دادگاه کیفری ارسال خواهد شد. به همین دلیل شرکت که بیم کیفری شدن پرونده را داشته، پول اضافه‌ای را که دریافت کرده بوده به شاکیان برمی‌گرداند و سعی می‌کند تا رضایت آنان را به دست آورد. البته این پرونده مانند پرونده دیگری که به آن اشاره کردم، هنوز در جریان است.

 

مردم چگونه به شرکت باربری اعتماد کنند؟

این که مردم چگونه به شرکت باربری اعتماد کنند پرسشی است که در این‌جا طرح می‌شود و در پاسخ به آن باید گفت که این شرکت‌ها اتحادیه دارند و مثلا در تهران، اتحادیه صنف باربری درون شهری تهران متولی آن است. اگر این شرکت‌ها ثبت شده باشند باید درون اتحادیه نیز نام‌شان ثبت شده و وجود داشته باشد.

باید این را به مردم آگاهی دهیم که پیش از حمل بار با شرکت مربوطه طی کنند که در نهایت قرار است چه مبلغی پرداخت کنند، تا با چنین مشکلی یا نظایر آن که مثلا تازه آخر کار متوجه شوند که مبلغ نهایی چه قدر است رو به رو نشوند.

دو شرکتی که به آن‌ها اشاره کردم با آن تعداد شاکی، تنها در تهران به اتهام تحصیل مال نامشروع دادگاهی شدند، چه بسا با عدم اطلاع رسانی به عموم مردم در این باره، شمار این شرکت‌ها رو به فزونی گذارد و تعدادشان بیشتر شود.

امروزه مردم برای باربری به گوگل مراجعه کرده و با سرچ و تحقیق درون آن، با تعداد زیادی از این شرکت‌ها رو به رو می‌شوند، همان‌طور که ما با یکی از آن‌ها رو به رو شدیم که با تبلیغ گسترده‌ای خود را به کاربران معرفی می‌کرد.

باید این آگاهی به مردم داده شود که این شرکت‌ها به دلیل تبلیغ گسترده ممکن است زود توجه همگان را به خود جلب کنند، بنابراین باید موارد لازم را برای کوتاهی دست سودجویان به کار بگیرند. به این معنی که همان‌طور که اشاره شد، از ثبت آنان به عنوان شرکت رسمی اطلاع حاصل کنند و مبلغ نهایی را نیز پیش از شروع کار با شرکت طی کنند. حتی در صورت لزوم پیش از شروع همکاری، از شرکت‌ مورد نظر به صورت کتبی فاکتور نهایی را دریافت کنند. با این تدابیر امید است که زمینه تخلفات در این زمینه کاهش پیدا کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *