هفته نامه

نقش معاضدت در سند تحول قضایی

حامی عدالت- محمدعلی طیبی سورکی : یکی از جنبه‌های معاضدت یک همیاری و همکاری با افراد بی‌بضاعت در طرح دعوی و احراز حق و اجرای عدالت می‌باشد.

جنبه دیگر معاضدت به معنی ارشاد قضایی است که در طرح دعاوی و چگونگی آن افراد جامعه راهنمایی و ارشاد می‌گردند و اینگونه ارشادات و راهنمایی‌ها توسط وکلای محترم هر حوزه قضایی در بخش معاضدت قضایی و همچنین از طریق شماره تماس ۱۲۹ و با توجه به رهنمودهای ریاست مرکز وکلا،کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه جناب آقای دکتر عبدلیان پور و همچنین ریاست محترم اداره معاضدت جناب دکتر سلیمانی،در مساجد نیز این امر صورت می‌پذیرد و شایان ذکر است که در مناسبات همچون دهه فجر،روز قدس و… نیز وکلای مرکز وکلا با استقرار در مساجد و محل‌های مناسب به ارشاد مراجعه کنندگان اقدام و در صورت احراز این موضوع که مراجعه کننده با توجه به عدم بضاعت مالی نیاز به وکیل معاضدتی دارد،اقدامات لازم صورت می‌پذیرد.

نقش معاضدت نیز در سند تحول قضایی، چند بعدی است که بصورت مستقیم و غیر مستقیم، در اجرای صحیح سند تحول و تحقق اهداف آن تاثیرگذار خواهد بود.

نقش مستقیم معاضدت و ارشاد قضایی، بدین نحو که مراجعه کنندگان قبل از طرح دعوی، با وکیل متخصص مشورت نموده و از طرح دعاوی واهی و همچنین دعاوی که نتیجه مثبتی برای درخواست یا دادخواست دهنده ندارد،جلوگیری بعمل می‌آید و در عوض روش طرح صحیح دعوی به آنان توصیه می‌گردد و همین اقدام موجب می‌گردد از طرح دعواهایی که نفع شخصی برای دادخواست دهنده ندارد جلوگیری بعمل آید.

از آثار مثبت این اقدام می‌توان به جلوگیری از ورود پرونده‌هایی که طبق قانون مطرح نمی‌گردند،اشاره نمود که با عدم ورود این پرونده‌ها به دادگستری ها،نه تنها به طور مستقیم از هزینه‌های مختلف و بی‌نتیجه‌ای که خواهان مرتکب می‌شد،جلوگیری بعمل می‌آید،در روند رسیدگی به پرونده‌های دیگر نیز موثر خواهد بود،چرا که به هرحال برای اینگونه پرونده‌ها نیز می‌بایست وقت رسیدگی تعیین گردد که با عدم ورود این پرونده ها،در وقت رسیدگی پرونده‌های دیگر تسریع بعمل می‌آید و به عبارتی به طور غیر مستقیم، از اطاله دادرسی که یکی از اهداف سند تحول قضایی است،جلوگیری بعمل می‌آورد.

یکی دیگر از مواردی که می‌توان بدان اشاره نمود،اتلاف وقت دادخواست دهنده می‌باشد که بعد از مدت‌ها می‌بایست مجددا بدلیل عدم استماع دعوایش،مجددا دادخواست دهد که به همین دلیل یکی از آثار مثبت معاضدت قضایی را ارشاد مراجعه کننده قبل از طرح دعوی قلمداد نموده اند.

یکی از اهداف اصلی اداره معاضدت مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضائیه کشور و معاضدت‌های استانی،حمایت از افراد بی‌بضاعت در طرح دعوی می‌باشد بدین نیت که عدم بضاعت افراد جامعه،مانع اقدامات قضایی و قانونی انان نگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *