هفته نامه

کمیسیون بین‌الملل مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه در آذربایجان شرقی برگزار کرد اولین مدرسه حقوق بین‌الملل

حامی عدالت: در ادامه با رهنمودهای سازنده ریاست مرکز وکلا و کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه دکتر عبدلیان پور، زنگ اولین مدرسه تابستانه حقوق بینالملل با موضوع قراردادنویسی در حقوق داخلی و بینالملل در شهر اولینها؛ تبریز به صدا درآمد. «اولین مدرسه حقوق بینالملل» برای اولین بار به همت کمیسیون بینالملل مرکز و با مشارکت و همراهی اداره آموزش و پژوهش مرکز، اداره روابط عمومی مرکز، معاونت سنجش و ارزیابی مرکز در استان آذربایجان شرقی و با حمایت و همکاری نهادهای دولتی «استانداری آذربایجان شرقی»، «دانشگاه تبریز»، «دانشگاه شهید مدنی آذربایجان»، «دانشگاه فنی حرفهای»، «اتاق بازرگانی تبریز» و شرکتهای غیردولتی «هلدینگ صنایع ساختمانی وین کسب» و «پالایش ایمن راه» برگزار شد.

 

 

مراسم افتتاحیه مدرسه تابستانه حقوق بین‌الملل با حضور مقامات محترم (کشوری و لشگری) دادستان مرکز استان آذربایجان شرقی، معاونین و مدیران کل استانداری، مدیران کل ادارات استانی، معاون حقوقی سپاه عاشورا، جانشین مجمع عالی بسیج سپاه عاشورا، رئیس و اعضای کمیسیون‌های مرکز استانی در اتاق بازرگانی، صنعت و معدن تبریز، معاون دادستان انتظامی و عضو شورای عالی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه و جمعی از اساتید حقوق در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی شهر تبریز با تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم برگزار و مورد استقبال رسانه‌های استانی و کشوری قرار گرفت.

نظر به این که شرکت‌کنندگان شامل وکلا، کارآموزان وکالت، مشاوران حقوقی دستگاه‌های دولتی و علاقه‌مندان به موضوع مهم و کاربردی قراردادنویسی از نقاط مختلف کشور از جمله استان‌های گلستان، مرکزی، تهران، خراسان شمالی و آذربایجان شرقی در این مدرسه حضور داشتند به جهت مساعدت به شرکت‌کنندگان و ارتقاء کیفیت امور آموزشی با تلاش‌های رئیس کمیسیون بین الملل مرکز، برای اولین بار خوابگاه رایگان در اختیار آنان قرار داده شد.

 

دکتر عبدی ریاست کمیسیون بینالملل مرکز وکلا و کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه طی سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه، هدف از برگزاری چنین مدارسی را پیشگیری و اصلاح قوانین و کمک به کاهش پرونده‌ها در دستگاه قضایی در حوزه قراردادنویسی عنوان  کرد و اظهار امیدواری کرد که آشنایی هر چه بیشتر حقوق‌دانان و وکلا با مسائل تخصصی قراردادنویسی یاری‌رسان این هدف مهم باشد.

بعد از پایان مراسم افتتاحیه، کلاس‌های مدرسه تابستانه حقوق بین‌الملل با حضور اساتید مشارکت‌کننده به طور رسمی کار خود را آغاز نمودند.

 

در اولین کلاس مدرسه دکتر مرتضی عبدی در خصوص «مقدمات قراردادنویسی» و «قوانین و مقررات داخلی و بین المللی در قراردادنویسی» ایراد سخن نمودند. هم‌چنین تجارب و دانسته‌های شرکت کنندگان کارگاه در این حوزه به اشتراک گذاشته شد.

سپس در عصر همان روز دومین کلاس مدرسه با عنوان قراردادهای کار و خدمات توسط دکتر مروه کشیری عضو کمیسیون بین الملل مرکز با موضوع «نکات مهم در قراردادهای خدمات، قراردادهای پیمان‌کاری، کار، مشاوره و کارشناسی» تدریس شد.

 

در روز دوم کارگاه در اولین کلاس درس« نکات کاربردی در قراردادهای دولتی» توسط سرکار دکتر زهرا فریورعضو کمیسیون بین الملل مرکز و رئیس سابق امور توافقهای بینالمللی مرکز امور حقوقی ریاست جمهوری برای شرکت‌کنندگان تشریح شد.

 

پس از وی دومین کلاس درس با موضوع «قراردادهای مالیاتی» توسط دکتر جلال الدین شیرژیان عضو کمیسیون بین الملل مرکز، دبیرکمیسیون مالیاتی مرکز و عضو کمیسیون بررسی توافقهای بینالمللی برای بررسی متن نمونه قرارداد حذف مالیات مضاعف مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست جمهوری تدریس شد. در آخرین کلاس روز دوم نیز آقای دکتر مختار نعم عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز و عضو کمیسیون بین الملل مرکز به بحث «داوری در قراردادها در حقوق داخلی و بین المللی» پرداختند.

 

آخرین روز کارگاه نیز با سخنرانی دکتر قویدل معاون سازمان بازرسی منطقه ۵ کشورآغاز شد.

وی در باب «قراردادهای دولتی و پیمان‌کاری»، نکاتی حائز اهمیت را مطرح و تشریح کردند و پس از آن دکتر مجتبی اصغریان عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و عضو کمیسیون بین‌الملل مرکز
«قراردادهای تجاری بین المللی» به زبان انگلیسی را تدریس نمودند.

در آخرین کلاس درس شرکت کنندگان میزبان دکتر محمد آزارش مشاور عالی ریاست مرکر وکلا و عضو کمیسیون بین الملل مرکز با موضوع «قراردادهای سرمایه گذاری داخلی و بین المللی» بودند که در این حوزه به ایراد سخن پرداختند.

 

در پایان مدرسه، رئیس کمیسیون بین الملل، دکتر عبدی ضمن سخنانی از حمایت‌های ریاست مرکز وکلا و کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه   دکتر عبدلیان‌پور ومشارکت موثر اداره آموزش و پژوهش مرکز و تلاش‌های مستمر و همه جانبه ی همکاران در اداره روابط عمومی مرکز تقدیر و تشکر به عمل آورده
و به همراه دکتر آزارش لوح‌های تقدیر ریاست مرکز وکلا و کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه را به مشاور استاندار آذربایجان شرقی در امور روحانیت، ریاست دانشگاه تبریز، ریاست دانشگاه شهید مدنی، ریاست دانشگاه فنی حرفه‌ای استان و ریاست اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان آذربایجان شرقی تقدیم نمودند.

همچنین گواهی حضور ۳۰ ساعته‌ در کلاس‌های مدرسه تابستانه حقوق بین‌الملل توسط رئیس کمیسیون بین‌الملل دکتر عبدی و دکتر آزارش به تمامی شرکت‌کنندگان
اعطا شد.

سرانجام مطابق با برنامه‌ریزی‌های انجام شده قبلی، زنگ پایانی مدرسه تابستانه در عصر روز ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ به صدا درآمد.

قابل ذکر است که پس از پایان کار مدرسه، تمامی شرکت‌کنندگان در مدرسه تابستانه حقوق بین‌الملل، با مشارکت داوطلبانه در نظرسنجی که به نحو مکتوب انجام پذیرفت، سطح کیفی و کمی مدرسه حقوق بین‌الملل را «بسیار عالی» توصیف کردند و خواستار تکرار برگزاری چنین محافل علمی در آینده نزدیک در تبریز و سایراستان‌های کشور شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *